Nederlandse universiteiten allemaal top

Voor het eerst staan dertien Nederlandse universiteiten in de wereldwijde top tweehonderd van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Acht horen er zelfs bij de beste honderd.

Nederland doet het nog steeds goed in de World University Rankings van Times Higher Education. De hoogst genoteerde universiteit is dit jaar de TU Delft op nummer 59. Ook Tilburg University hoort nu bij de beste tweehonderd, op een gedeelde positie 198.

2016-17

201–250

Tilburg University

Bron: Times Higher Education World University Rankings

Op nummer één staat de Britse universiteit van Oxford. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië domineren de ranglijst nog altijd en ook Duitsland is goed vertegenwoordigd, Maar dan volgt het kleine Nederland op de vierde plaats in het landenklassement.

Trots

“This is fantastic news for the nation’s research sector”, vindt Phil Baty, hoofdredacteur van de ranglijst. “Het is een prestatie van wereldformaat waar wij trots op zijn”, zegt ook voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU.

De makers van de ranglijst wijzen erop dat Aziatische universiteiten in opmars zijn. Die kunnen binnenkort Europese universiteiten in de ranglijst passeren. Dan zakken de Nederlandse universiteiten waarschijnlijk, ook als ze niet slechter presteren dan voorheen.

De ranglijst kijkt naar de reputatie van universiteiten, maar ook naar het aantal docenten per student, de hoeveelheid internationale studenten en docenten, de samenwerking met het bedrijfsleven en de impact van wetenschappelijk onderzoek. Op dat laatste punt scoort Nederland vooral heel goed.

Kritiek

In de wetenschappelijke wereld klinkt vaak kritiek op zulke ranglijsten. Ze zouden slecht zijn voor de wetenschap, omdat onderzoekers met allerlei trucs hun score proberen te verhogen: ze smeren bijvoorbeeld hun bevindingen over meerdere artikelen uit om maar zoveel mogelijk citaties te verzamelen. Bovendien tellen onderwijsprestaties niet of nauwelijks mee.

Ook de VSNU benadrukt dat rankings nooit een volledig beeld van de prestaties van universiteiten kunnen geven. Maar ze spelen toch een belangrijke rol in de wetenschappelijke wereld: “Ondanks de beperkingen worden de rankings internationaal serieus genomen en als belangrijke informatiebron gezien door universiteiten, onderzoekers, internationale studenten en werkgevers.”