Nederlandse en Vlaamse studenten kortstondig samen

De vriendschap tussen de Nederlandse en de Vlaamse organisatie van studentenverenigingen is binnen twee weken gestrand op het Vlaams Blok.

Speurwerk van de anti-fascistische onderzoeksgroep Kafka en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) wijst uit dat leden van het Algemeen Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (AKVHV) rechts-extremistische sympathiën hebben. Bovendien nodigt de organisatie op bijeenkomsten soms ‘foute’ sprekers uit. De LKvV heeft besloten de vriendschap op te zeggen.

Die vriendschap bestond pas sinds 14 november, toen de twee organisaties in Maastricht een verdrag sloten. Folia, het blad van de Universiteit van Amsterdam, beschreef een week later de banden die het AKVHV heeft met het Vlaams Blok. De LKvV wilde het verbond met het AKVHV niet direct verbreken. Het bericht in Folia was overdreven, vond voorzitter Joris Blankers aanvankelijk. De club had wel iets met het Vlaams Blok, maar dat zou niet verder gaan dan een gezamenlijk streven om Vlaanderen af te scheiden van België.

Studentenbond ISO, die nauw samenwerkt met de LKvV, ging vorige week op de rem staan. ,,Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht. Wij willen ons niet inlaten met een rechts- extremistische organisatie”, zei voorzitter Roos Zwetsloot. Een paar dagen eerder had hetzelfde ISO nog verklaard dat het bericht in Folia ‘erg gezocht’ was. Maar door vragen van journalisten veranderde het van gedachten, legt Zwetsloot uit.

,,Of de Vlaamse verenigingen bewust informatie hebben achtergehouden, is vooralsnog onbekend”, verontschuldigt Joris Blankers van de LKvV zich. Er zijn van tevoren gesprekken met de Hoogstudenten geweest, maar niets wees op enge ideeën. Ook uit de statuten van de Vlaamse club heeft Blankers niets verdachts kunnen opmaken.

De LKvV wilde via het Vlaamse verbond een ingang krijgen bij de Europese Kamer van Verenigingen (EKV), die een adviserende rol heeft in het Europees Parlement. Om dat alsnog te bereiken, zal de LKvV nieuwe vrienden over de grenzen moeten maken die al EKV-lid zijn. Of hij daaraan begint, weet Blankers nog niet.