Nederlandse belangstelling voor Engelse neutronenbron

Nederlandse neutronenonderzoekers vragen onderzoeksfinancier NWO zes miljoen gulden voor een meetapparaat bij een grote Engelse neutronenbron.

,,We willen bij de neutronenbron in Groot-Brittannië een neutronreflectometer bouwen om de structuur en ruwheid van allerlei laagjes te bestuderen, zoals zeeplaagjes, polymeren, magnetische laagjes en eiwitten”, zegt de Delftse hoogleraar dr. Don Kearley. Vorige week heeft hij voor dit idee steun gekregen van ongeveer tachtig onderzoekers van andere Nederlandse universiteiten en bedrijven op een symposium van NWO en het Interfacultair Reactorinstituut (IRI).

Nu koopt NWO alleen meettijd in bij de Engelse neutronenbron, ter waarde van een miljoen gulden per jaar. Het contract hiervoor loopt dit jaar af. ,,Als we zelf een meetapparaat bij de bron bouwen en met twee mensen runnen, komt er meer samenwerking met de andere wetenschappers daar. Bovendien kunnen we er dan ook studenten voor een stage heen sturen.” Door meettijd bij hun apparaat te ruilen, willen de Nederlanders ook toegang tot de andere apparaten in Groot-Brittannië behouden.