Onderwijs

‘Nederland te klein voor Fokker’

Fokker vindt Nederland niet internationaal genoeg, zo bleek gisteren op het lustrumcongres ‘Crossing Borders’ van Leonardo da Vinci, de studievereniging van Lucht- en Ruimtevaart.

De voorzitter van de raad van bestuur van Fokker, ir. B.J.A. van Schaik, ziet in DASA nog steeds de ideale partner voor Fokker maar kijkt al naar Azië.

Van Schaik: ,,Fokker en DASA vullen elkaar aan. Het is voor Fokker geruststellend om een moederbedrijf boven zich te hebben, maar je moet niet verbaasd zijn als dat moederbedrijf aan het eind van de dag vraagt om winst.” En de huidige dollarkoers kan dan grote invloed hebben: ,,Een cent verandering in de koers betekent voor Fokker tien miljoen verlies op de jaarrekening.”

Om concurrerend te blijven moeten arbeidskosten laag blijven. ,,Daarom onderhandelen we met de vakbonden over het schrappen van de ADV.” Maar de economie zou Fokker wel eens naar het buitenland kunnen dwingen: ,,Dan gaat het niet alleen om een lager loon, maar ook een grotere afzetmarkt. Vandaar dat wij nadenken over een produktielijn in China.”

In Europa is het klimaat niet echt geschikt voor samenwerking, volgens Van Schaik: ,,Het lijkt wel of concurrerende vliegtuigbouwers elkaar schade willen berokkenen. De competitie is intens.” En bovendien niet altijd eerlijk: ,,Een open markt is niet te verenigen met een door Frankrijk gesubsidieerde Airbus.”

Nederland heeft nog veel te leren volgens Van Schaik: ,,We moeten niet de rug naar Europa keren, dat begint al in het taalonderwijs en het begrip voor andere culturen. Ondanks de waarschijnlijk goede technische argumenten betreur ik het dat niet voor de Tigre-helicopter is gekozen.” (P.R.)

Paul Rutten

Fokker vindt Nederland niet internationaal genoeg, zo bleek gisteren op het lustrumcongres ‘Crossing Borders’ van Leonardo da Vinci, de studievereniging van Lucht- en Ruimtevaart. De voorzitter van de raad van bestuur van Fokker, ir. B.J.A. van Schaik, ziet in DASA nog steeds de ideale partner voor Fokker maar kijkt al naar Azië.

Van Schaik: ,,Fokker en DASA vullen elkaar aan. Het is voor Fokker geruststellend om een moederbedrijf boven zich te hebben, maar je moet niet verbaasd zijn als dat moederbedrijf aan het eind van de dag vraagt om winst.” En de huidige dollarkoers kan dan grote invloed hebben: ,,Een cent verandering in de koers betekent voor Fokker tien miljoen verlies op de jaarrekening.”

Om concurrerend te blijven moeten arbeidskosten laag blijven. ,,Daarom onderhandelen we met de vakbonden over het schrappen van de ADV.” Maar de economie zou Fokker wel eens naar het buitenland kunnen dwingen: ,,Dan gaat het niet alleen om een lager loon, maar ook een grotere afzetmarkt. Vandaar dat wij nadenken over een produktielijn in China.”

In Europa is het klimaat niet echt geschikt voor samenwerking, volgens Van Schaik: ,,Het lijkt wel of concurrerende vliegtuigbouwers elkaar schade willen berokkenen. De competitie is intens.” En bovendien niet altijd eerlijk: ,,Een open markt is niet te verenigen met een door Frankrijk gesubsidieerde Airbus.”

Nederland heeft nog veel te leren volgens Van Schaik: ,,We moeten niet de rug naar Europa keren, dat begint al in het taalonderwijs en het begrip voor andere culturen. Ondanks de waarschijnlijk goede technische argumenten betreur ik het dat niet voor de Tigre-helicopter is gekozen.” (P.R.)

Paul Rutten

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.