Natuurkunde nog altijd aan de top

De universitaire natuurkundeopleidingen horen volgens een visitatiecommissie nog steeds bij de top. Alle Nederlandse opleidingen in de (technische) natuurkunde en sterrenkunde leveren afgestudeerden van formaat af.

Desondanks heeft natuurkunde geen reden om de vlag uit te steken. De opleiding wordt volgens de visitatiecommissie ernstig bedreigd door de sterke teruggang van de studententoeloop. Naar vrouwen is het zoeken als naar een speld in een hooiberg.

Enige verbreding, vooral in de propedeuse, zou de studies aantrekkelijker maken. Bovendien moet de student na het eerste jaar makkelijker kunnen overstappen naar een andere opleiding.

Maar de verbreding moet volgens de commissie niet overdreven worden. Ze is er daarom op tegen dat een brede ‘bètabachelor’ de plaats van de studie natuurkunde zou innemen. Dat zou ten koste gaan van de diepgang.

De keurmeesters zien nog meer kansen om de studies aantrekkelijker te maken. De drempel om na de bachelorfase over te stappen naar een masters aan een andere universiteit moet zo laag mogelijk worden. Daarom moeten de opleidingen samen een brochure en een website ontwerpen met informatie over de keuzemogelijkheden. Bovendien zouden de universiteiten een bureau moeten opzetten dat bemiddelt bij kamerruil.

Alle Nederlandse opleidingen in de (technische) natuurkunde en sterrenkunde leveren afgestudeerden van formaat af. Het doctoraaldiploma blijft vergelijkbaar met de internationaal hoog aangeschreven Amerikaanse mastergraad.