Natuurkunde krijgt milieuvergunning

Technische Natuurkunde en de Technische Physische Dienst hebben gisteren van de gemeente een ‘milieuvergunning op maat’ gekregen.

De milieuvergunning op maat is nieuw aan de TU; het houdt in dat de universiteit zelf in grote mate bepaalt hoe ze haar milieubeleid invult. Alleen de hoofdlijnen (over onder meer geluidsoverlost en veiligheid) zijn vastgelegd. ,,Dat scheelt een hoop papier. De laatste overeenkomst met de gemeente dateert uit 1982 en besloeg drie dikke ordners. Nu is dat een stapeltje van een centimeter dik. Dat is ook weer gunstig voor het milieu”, zegt W. de Nobel, bedrijfsdirecteur van TN.

De milieuvergunning is bijvoorbeeld noodzakelijk bij een grotere verbouwing. Volgens De Nobel zijn daar nog geen plannen voor. ,,Maar het is altijd handig als je hem hebt”, zegt hij.

De vergunning was aanleiding voor een symposium over milieubeleid, gisteren bij Natuurkunde. Een van de speerpunten van TN is de afvalreductie. Nu wordt er nog jaarlijks honderdduizend kilo afval geproduceerd, waarvan een derde papier en zevenduizend kilo chemicaliën. TN streeft er naar de totale afvalberg met vijftien procent in te krimpen.