Nationale DenkTank jonge academici: ‘Meer delen’

De Nationale DenkTank presenteerde 10 december 10 oplossingen om de circulaire economie te bevorderen. Onder de 20 jonge academici zaten er traditiegetrouw veel uit Delft.

De Nationale DenkTank 2018 adviseert over circulaire economie (Foto: NDT)

Stichting de Nationale DenkTank nodigt elk jaar 20 getalenteerde studenten en promovendi met uiteenlopende achtergronden uit om zich 4 maanden fulltime te verdiepen in een actueel maatschappelijk probleem met als doel hier innovatieve oplossingen voor te bedenken. Dit jaar boog de Nationale DenkTank 2018 zich over de vraag: Hoe versnellen we de transitie naar een circulaire metropool in 2030?

Vaker producten delen

“Circulaire economie gaat niet alleen om afval scheiden, maar ook om minder producten kopen en om vaker producten delen”, aldus deelneemster Nine de Planque van de Nationale DenkTank. Dat is een bijzondere boodschap in de kadootjesmaand december. Tegenover de door marketing opgezweepte hyperconsumptie stellen de 20 jonge academici 10 maatregelen om minder te kopen, vaker te delen, en producten te laten repareren in plaats van weg te gooien. 5 Van de 20 jonge academici kwamen van de TU Delft.

Verouderde gadgets terugsturen

Een origineel idee is het terugname platform dat het voor gebruikers heel eenvoudig maakt om in onbruik geraakte elektronica zoals smartphones, mp3-spelers en camera’s terug te sturen naar de producent. Nu liggen verouderde gadgets vaak ergens in huis te verstoffen tot ze bij een grote schoonmaak bij het restafval belanden, waarna er van recycling van grondstoffen weinig terechtkomt.

Fabrikanten verleiden tot circulair ontwerpen

Een subtiel neveneffect van de retourzending is dat producenten geconfronteerd worden met stapels oude producten. De DenkTank hoopt fabrikanten zo te verleiden tot circulair ontwerpen van hun producten.

Andere praktische ideeën zijn het delen van speelgoed (‘Deelgoed’), en het stimuleren van repareren van spullen in plaats van weg te gooien. De DenkTank wil ‘reparateurs het aanzien te geven dat ze verdienen.’

‘Het is de hoogste circulariteit’

Het rapport met de enigszins studentikoze titel Het is de hoogste circulariteit werd maandag 10 december voor een volle zaal gepresenteerd in het planetarium van Artis in Amsterdam. De auteurs voegden de daad bij het woord door hun rapport niet te laten drukken, maar het online te publiceren.

De Nationale DenkTank vindt sinds 2006 jaarlijks plaats. Stichting de Nationale DenkTank wil met vernieuwende en inspirerende ideeën bijdragen aan grote maatschappelijke thema’s die spelen in Nederland. Meer weten of een keer meedoen? Kijk op de website van de organisatie

Hier wordt gedacht (Foto: NDT)
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl