Nashville-hoogleraar in gesprek met eigen medewerkers

Naar aanleiding van zijn ondertekening van de Nashville-verklaring komen er binnenkort gesprekken tussen hoogleraar Marc de Vries en medewerkers van zijn groep bij TNW.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

In De Vries’ afdeling Science Education and Communication (SEC) is onrust ontstaan nadat Delta meldde dat hij een van de ondertekenaars is van de Nashville-verklaring. Volgens die verklaring dienen goede christenen homoseksualiteit en transgenderisme af te wijzen.

De decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), Lucas van Vliet, heeft maandag een gesprek gehad met De Vries. Over de inhoud daarvan willen beiden niets kwijt. De Vries meldt alleen dat er gesprekken komen met zijn medewerkers en dat de faculteit die zal ondersteunen.

‘Zeer onhandig’

Van Vliet noemt de ondertekening van de verklaring ‘zeer onhandig’. “En dan druk ik me voorzichtig uit. Je zet de schijnwerpers op jezelf.” Volgens de decaan is ‘alles binnen de faculteit er op gericht om respectvol met elkaar om te gaan’. “Godsdienst, geslacht, cultuur of seksuele geaardheid mag geen beletsel zijn elkaar niet volledig en respectvol te accepteren als collega. Zo sta ik er in. Dat laat onverlet dat mensen verschillende gedachten en meningen hebben.”

Dat er onrust heerst bij SEC heeft Van Vliet zelf ook vastgesteld. “Het hele spectrum aan reacties komt voor”, zegt hij. “Er zijn mensen die zich persoonlijk geraakt en gekwetst voelen. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze Marc kennen als iemand die respectvol met mensen omgaat, ongeacht religie en seksuele geaardheid. Zij namen zelf het initiatief om mij dat persoonlijk of via een afvaardiging te zeggen.”

Geen signalen van onrust

Bij de faculteit Techniek Bestuur en Management, de andere faculteit waar De Vries een leerstoel bekleedt, namelijk Christelijke filosofie van de techniek, hoort interim decaan Eric Fischer geen signalen van onrust. “Ik hoor intern van mensen die met De Vries samenwerken dat hij een uitermate goede collega is die in de dagelijkse praktijk geen onvertogen woord zegt of dit soort ideeën aan studenten opdringt.” Ook Fischer gaat nog in gesprek met De Vries.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl