Nanotechnologen willen eigen afdeling

Vijf onderzoeksgroepen op het gebied van de nanotechnologie willen binnen de faculteit TNW een eigen afdeling vormen om jong talent sneller een kans te kunnen geven.

De nanotechnologen vinden de huidige afdeling en voormalige faculteit natuurkunde te log. ,,We willen vooral sneller kunnen handelen als er jong talent geïnteresseerd is om bij een van onze groepen te komen werken. Omdat we elkaars onderzoek goed kennen, kunnen we samen beoordelen of we iemand echt binnen willen halen”, vertelt initiatiefnemer prof.dr.ir. Hans Mooij.

De nieuwe afdeling nanoscience moet bestaan uit de onderzoeksgroepen quantumtransport, moleculaire biofysica, theoretische natuurkunde, elektronische materialen en nanofysica. De huidige afdeling technische natuurkunde bestaat uit veertien groepen.

De nanotechnologen willen snel formatieplaatsen van de ene groep naar de andere kunnen overhevelen. Verder willen ze ook gezamenlijk garant staan dat iemand die een prijs heeft gewonnen om vijf jaar op de TU onderzoek te doen daarna ook een vaste baan krijgt in een van de vijf groepen. ,,Nu komt daar een hoop gepraat aan te pas en moet er eerst een advies komen van de commissie wetenschapsbeoefening van natuurkunde. In een kleine afdeling, waarin je elkaar goed kent, kun je veel sneller handelen.”

Daarnaast is er momenteel in de wereld veel geld beschikbaar voor nanotechnologisch onderzoek. ,,Daar kunnen we als kleine afdeling ook makkelijker op inspelen.” De bijdrage van de nanotechnologen aan de natuurkundeopleiding blijft onveranderd bestaan, verzekert Mooij.