Nanoscience krijgt 7,5 miljoen beleggingsdollars

De afdeling nanoscience van prof.dr.ir. Hans Mooij kreeg gisteravond Nederlandse tijd in New York 7,5 miljoen dollar van de Amerikaanse zakenman Fred Kavli.

/strong>

De afdeling nanoscience zal worden omgedoopt tot Kavli Institute of Nanoscience Delft. Het Delftse nanoscience is van de negen onderzoeksgroepen in de wereld die nu de naam van Kavli als keurmerk mag voeren.

De dollars worden in de vorm van beleggingskapitaal uitgekeerd. Van het rendement, bij een beetje belegger gemiddeld zes procent, mag de groep van Hans Mooij jaarlijks investeren in nieuwe apparatuur, personeel en onderzoek. Jaarlijks zal dus ongeveer drie ton extra in euro’s te besteden zijn.

De prijswinnende instituten kregen hun geld op basis van uitnodiging door een commissie van ‘wijzen’ die zakenman Fred Kavli instelde. Er was dus geen inschrijvingsronde zoals bij veel fondsen en prijzen, waarbij kandidaten een sollicitatie schrijven.

Het belangrijkste selectiecriterium was een gevestigde internationale naam in het vakgebied, en de mogelijkheid om op de lange termijn veel prominent onderzoek uit te voeren. “Het is een hele grote eer om uitgekozen te worden zegt Mooij. “Extra leuk is dat wij ons als enige onderzoeksgroep buiten Amerika Kavli-instituut mogen noemen.” Mooij wil het geld onder meer besteden aan het aantrekken van meer buitenlands wetenschappelijk talent.

Fred Kavli maakte fortuin in de sensorenindustrie en vastgoed. Hij richtte in 2000 de Kavli-foundation op om wereldwijd elf topinstituten te sponsoren, die de wetenschap vooruit kunnen helpen op de vakgebieden kosmologie, nanotechnologie en neurowetenschappen. De limiet van elf wordt gehandhaafd om de naam Kavli niet te laten verwateren.

Bij de prijsuitreiking gistermiddag in New York werden zeven nieuwe Kavli-instituten in het leven geroepen. De twee eerste Kavli-instituten werden al in 2000 opgericht in Stanford (astrofysica) en Santa Barbara (theoretische natuurkunde). Het Delftse nanoscience is met Caltech en Cornell University van de drie nieuwe geselecteerde nano-instituten.

In de VS is het algemeen goed om universiteiten in ruil voor je naam te sponsoren. Zo hebben universiteiten als Yale, MIT en Harvard miljarden op de beurs belegd. De activiteit, bekend als endowment, is in Nederland nog vrij ongebruikelijk. Alleen Leiden heeft twee miljoen euro op de beurs. De Kavli-prijs voor de Delftse groep kan volgens nanosciencesecretaris drs. Bart van Leijen als trendsetter dienen voor meer endowment.

Overigens kan een gulle gever wel eisen stellen aan de manier waarop het geld wordt besteed. Kavli zou volgens Van Leijen zijn geld kunnen terug krijgen op het moment dat de TU zou besluiten om nanoscience op te heffen. Een eis die Kavli verder stelt is dat het beleggingsrendement wordt gestoken in nieuwe zaken als apparatuur en onderzoek. Zo mag het niet als structureel inkomen onder bestaande werknemers verdeeld worden.