Naast spaceboxes ook containerwoningen achter elektro

De helft van de nieuwe flexibele studentenwoningen zal niet uit spaceboxes, maar uit containerwoningen bestaan.Met de ‘spaceboxes’ – mobiele stapelwoningen van licht materiaal % maakten TU Vastgoed en studentenhuisvester Duwo van de woningnood een deugd: de toestroom van buitenlandse studenten kan na de zomer worden opgevangen met een nieuw type mobiele woningen, in blokken te plaatsen in het middengebied van de TU Delft.

Containerwoningen moeten nu uitkomst bieden. De innovatie spaceboxes krijgen een prominentere plek, maar de verdeling zal ruwweg fifty-fifty zijn. En meer dan honderd spaceboxes komen er niet % zonde immers om de containerwoningen te kopen en dan na een paar maanden weer te vervangen.

,,Ik denk niet dat het comfort in de containerwoningen minder zal zijn dan in de spacebox”, zegt Dick Gutlich, hoofd vastgoedontwikkeling van de TU. Hij vindt de term containerwoning ook niet ideaal. ,,De constructie en de afmetingen zijn gebaseerd op containers, maar daar houdt de vergelijking wel op. Het is de technologie die we kennen van Gimme Shelter, maar dan verder uitontwikkeld.” Een collega pakt er een brochure bij om wat toepassingen te laten zien, maar die blijken een tikkeltje afschrikwekkend: een jeugdinrichting, de rechtbank van Schiphol, het detentiecentrum in Zeist… Laat er geen misverstand over bestaan: op de TU-campus mag elke TU-student gaan en staan waar hij wil. (JP)

Met de ‘spaceboxes’ – mobiele stapelwoningen van licht materiaal % maakten TU Vastgoed en studentenhuisvester Duwo van de woningnood een deugd: de toestroom van buitenlandse studenten kan na de zomer worden opgevangen met een nieuw type mobiele woningen, in blokken te plaatsen in het middengebied van de TU Delft. Maar innovatie kent zijn prijs. Het bedrijf Holland Composites Industrials blijkt de geplande 216 woningen niet allemaal tijdig te kunnen aanleveren. Vijftig per 1 september en nog eens vijftig per 1 november, meer zit er niet in.