Na cursus en boek nu ook Dorst-symposium over… jezelf?

Aanstaande donderdag vindt het eerste Studenten hebben dorst-symposium plaats in de aula, en nee, dat gaat niet over alcohol.

Het promotieteam van het symposium deelt warme chocolademelk uit. (Foto: Roos van Tongeren)

Zes jaar geleden begon civiel ingenieur Glenn Weisz met het ontwikkelen van een persoonlijke leiderschapsmodule voor het TU-honoursprogramma. “Ik werkte tweeënhalf jaar als engineer en ik haalde daar geen satisfaction uit”, vertelt de alumnus. “Het ging bij de studie vooral om studeren en presteren, niet om persoonlijke ontwikkeling.” Zijn studiegenoten herkenden dit.

Zijn programma richt zich op leiderschap en op de maatschappij; het moet toe te passen zijn op de samenleving. “Het draait om de student zelf, die ja en nee kan zeggen maar ook social entrepreneurship niet uit de weg gaat.”

Alleen voor honours

Zijn programma slaat aan. Elk jaar zit het vol en moeten studenten teleurgesteld worden. “Ik wilde graag deelnemen, maar helaas is het alleen voor honours-studenten”, aldus bouwkundestudent Anke van Eijk, die helpt bij de promotie van het symposium. “Bij bouwkunde is ontzettend veel te doen, zoals studieverenigingen en extra vakken. Ik vroeg me af of dat allemaal nodig was, kun je ook niks doen? Ik voelde veel druk. Uiteindelijk heb ik een ander coachingstraject gedaan waarin ik om leerde gaan met stress.”

Of het programma in de toekomst ook door reguliere bachelorstudenten gevolgd kan worden, weet Weisz niet. “Daar ga ik helaas niet over, maar ik vind het belangrijk dat dit voor meer studenten toegankelijk wordt.”

Symposium, maar geen bedrijvendagen

Een van de manieren om de boodschap van de leiderschapsmodule te verspreiden, is een symposium dat  donderdag 1 maart in de aula plaatsvindt. Het is georganiseerd door vijftien enthousiaste studenten. Van 11.00 tot 17.00 uur is in de aula van alles te doen. Denk aan een workshop How to tell your story, sprekers over mindfullness, maar ook informatie over uiteenlopende zaken als blockchain, AIESEC en de hyperloop.

Een soort bedrijvendagen dus? “De bedrijvendagen zijn gericht op banen zoeken”, vertelt mede-organisator Dirk Kruit, student nanobiologie. “Dit symposium is gericht op de deelnemers als persoon, niet met het doel om een baan te scoren.”

Studenten%20hebben%20Dorst%202%20(foto%20RvT).JPG

Glenn Weisz (met hoofdtelefoon), Anke van Eijk (met sjaal) en Dirk Kruit (naast Anke) bij de promotie van het symposium.

Dorstlessend zelfhulpboek

Tijdens het symposium wordt het boek Studenten hebben dorst uitgedeeld, dat afgelopen oktober is verschenen. “Je kunt zeggen, studenten lezen niet. Maar wanneer lezen studenten wel? We hebben een gelaagd boek gemaakt met challenges, niet te dik en dat je op elke pagina open kan slaan.”

Zijn er niet genoeg psychologische zelfhulpboeken? “Ja, maar die zijn niet specifiek voor studenten”, stelt Weisz. “Thema’s als studiekeuze, toekomst en tijdsgebrek komen soms in die boeken voor, maar daar wordt niet op gefocust.” Het boek voelt inderdaad als een boek voor Delftse studenten. Denk aan voorbeeldgesprekken van studenten die twijfelen over hun studiekeuze, dilemma’s als het lid worden bij een vereniging, reflectievragen over huisgenoten en interviews met professors, studenten en alumni van de TU.

Tips

Naast quizjes, quotes, maak-je-eigen-bucketlists en interviews staan er aan het einde van elk hoofdstuk tips:

• Koen Fraijman (student industrieel ontwerpen): “Durf op iedereen af te stappen, ook al is het de ceo van een organisatie. Mensen zijn vaker dan je denkt bereid je te helpen, vooral als je een student bent. Laat daarom weten dat je studeert, want je hebt een enorm hoge gunfactor.”
  • Max Verhoeven (student bouwkunde): “Neem tijd om te reflecteren, bij voorkeur met een biertje en een goede vriend.”
  • Laurens van der Wal (student bouwkunde): “Wil je een gaaf project doen? Ga niet zitten wachten totdat je klanten hebt, maar begin met de voorbereidingen. Mensen komen vanzelf op je af als je vol passie voor iets gaat en als je deelt waar je mee bezig bent.”

Nog meer dorst

Met het symposium, het boek en de module is het onderwerp voor Weisz nog lang niet afgesloten. De afgelopen twee jaar stond hij op het International Festival of Technology (IFoT) en gaf hij een workshop op Stukafest. “We willen in meer steden zo’n symposium geven en een module aanbieden. En we willen studenten meer tools geven om hun persoonlijke leiderschap te ontwikkelen, zoals een app.”

Symposium Studenten hebben Dorst, donderdag 1 maart van 11.00 tot 17.00 uur in de Aula. Kaarten kosten €3,50 en zijn te verkrijgen via de website.

Roos van Tongeren / Redacteur