Wetenschap

Mysterieus vlekje

Tijdens zijn promotieonderzoek onderzocht Strijk de warmteontwikkeling in elektronische apparaten en ontwikkelde hij een rekenmodel dat ontwerpers kunnen gebruiken om hun ontwerpen te optimaliseren. Strijk bootste in een meetopstelling onder meer eenvoudige elektronische apparaten na door een warmtebron in verschillende behuizingen te plaatsen. “Van deze opstelling heb ik foto’s gemaakt met een thermografische infraroodcamera. Op die manier wilde ik een indruk krijgen van de warmteontwikkeling in een apparaat”, vertelt Strijk. “Op de foto op de kaft van mijn proefschrift zie je de opstelling in verschillende kleuren. Die kleuren geven de warmteverschillen aan.”

Strijk kon niet zomaar gaan fotograferen om betrouwbare gegevens over warmteverschillen te vergaren. “Op de foto’s die je met een thermografische infraroodcamera maakt, zie je de intensiteit van de warmtestraling. Normaal gesproken kan je hieruit niet zelf de temperatuur van de oppervlakken afleiden, omdat sommige materialen makkelijker warmtestraling afgeven aan de omgeving dan andere materialen. In de meetopstelling heb ik onder meer koper, aluminium en kunststof gebruikt. Om de verschillende intensiteiten van de warmtestraling van deze materialen teniet te doen, heb ik de meetopstelling met een laagje talkpoeder bespoten. De opstelling zelf is dus wit, maar dat zie je niet terug in de foto.” (SS)

Ruben Strijk, ‘Conceptual Thermal Design’, 29 april 2008

“Je wilt dus weten wat dat mysterieuze geel-oranje vlekje precies is?”, vraagt ir. Ruben Strijk, die 29 april hoopt te promoveren aan de faculteit Industrieel Ontwerpen. “Nou, dat vlekje is de warmtebron in de meetopstelling die ik heb gebruikt tijdens mijn onderzoek.”

Ruben Strijk, ‘Conceptual Thermal Design’, 29 april 2008