Opinie

Mussert

In Delta 37 staat een heel interessant artikel over Mussert. Op het voorblad van Delta staat de tekst: ‘Hij is de meest beruchte alumnus van de TH Delft’.

br />
De meest beruchte? Eerder zou men als titelhouder verwachten: dr.ir. Abdul Qadeer Khan, ingenieur metaalkunde 1967 TH Delft. Spion in Nederland (ultracentrifuges bij Urenco!) en spil in de ontwikkeling en verspreiding van kernwapens onder twijfelachtige c.q. kwaadaardige regimes in Afrika en het Midden en Verre Oosten. Overigens was er nog een Delftse ingenieur in het (atoom)spel: Khans medestudent, beste vriend en trouwe handlanger Henk Slebos, ingenieur metaalkunde 1969 TH Delft.

Khan heeft wereldfaam en dat kan van Mussert minder gezegd worden. Ga eens kijken op www.alltheweb.com. De trefwoorden ‘Abdul Qadeer Khan’ en ‘nuclear’ geven 266 duizend hits. De trefwoorden ‘Anton Mussert’ plus ‘NSB’ geven een zeer minzame 780 hits. Uiteraard: andere search engine, andere resultaten.

Delftse alumni zijn niet per definitie engelen; ook zij zijn gewone, doorsnee mensen. Ook zij kunnen stevig in de fout gaan. Droevig maar waar. Wordt het geval Khan toch nog eens opgepakt als werkelijk leerzame case study binnen het TU-brede thema ‘ingenieur en ethiek’? Zie ik nu al een Mekelprijs aan de horizon lonken?

Dr.ir. Paul van Woerkom, werktuigbouwkunde

Dr.ir. Paul van Woerkom, werktuigbouwkunde