Mozaiek Award voor TBM’er Engin Bozdag

Ir. Engin Bozdag (TBM) heeft als enige van de TU Delft een Mozaiek Award in de wacht gesleept. Aan de prijs is een geldbedrag van 200 duizend euro verbonden.

Bozdag verdiende de prijs met een onderzoeksvoorstel voor cloud computing systemen. Bij cloud computing brengen gebruikers de dataprocessen en -opslag onder bij derden. Dergelijke systemen zijn aan een opmars bezig.

Morele waarden
Bozdag wil met zijn onderzoek achterhalen welke morele waarden in het spel zijn bij dergelijke systemen. Te denken valt aan privacy en transparantie van het proces en de spelers. De inzichten die dat oplevert, zouden grbruikt kunnen worden bij het ontwerpe van cloud computing systemen.

Promotieonderzoek
De Mozaiekprijs is een initiatief van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en wordt toegekend aan jonge getalenteerde afgestudeerden uit etnische minderheden. De prijs is bedoeld om er hun promotieonderzoek van te betalen.

Rolmodel
Met de prijs wil NWO stimuleren dat talenten uit minderheden een grotere rol gaan spelen in wetenschappelijk onderzoek. Gehoopt wordt dat ze dat op langere termijn blijven doen en zo een rolmodel worden voor anderen.

De TU mag niet bezuinigen op garantiemaanden voor studenten. Dat vindt de studentenraad (sr). Bezuinigen op deze bestuursbeurzen vermindert volgens de sr de ‘toegankelijkheid voor ontplooiing’ van studenten met een kleine portefeuille. Bovendien, zo vindt de sr, werken de beurzen juist stimulerend voor de studievoortgang, omdat studenten voor een beurs moeten aantonen dat ze goed studeren. De TU stopt 1,2 miljoen euro in de beurzen. Dat is volgens de sr maar een klein bedrag terwijl de gevolgen voor studenten groot zijn. Collegelid Paul Rullmann zei tijdens een overleg met de sr dat de TU voor een zware financiële opgave staat. “1,2 miljoen is een klein bedrag maar hoe je efficiency bereikt, zit hem in kleine dingen. Als je de toekomst werkelijk bestendig in wilt gaan, moet je juist ook kleine dingen aanpakken. Beurzen, inkoopbeleid, voorzieningen: niks is taboe.”

Morele waarden
Bozdag wil met zijn onderzoek achterhalen welke morele waarden in het spel zijn bij dergelijke systemen. Te denken valt aan privacy en transparantie van het proces en de spelers. De inzichten die dat oplevert, zouden gebruikt kunnen worden bij het ontwerpen van cloud computing systemen.

Promotieonderzoek

Rolmodel