Mooc-trailer railbouwkunde beste opdrachtfilm

Tijdens de avond van de opdrachtfilm op 26 september 2017 kon ir. Joris van Dijk de hoofdprijs in ontvangst nemen voor de film ‘Complexity behind your daily train ride’ in opdracht van de sectie Railbouwkunde van de faculteit CiTG.

Prof.dr.ir. Rolf Dollevoet met Gouden Reiger. (Foto: Jos Wassink)

Joris van Dijk was als meewerkend consultant betrokken bij de filmproductie. Hoogleraar railbouwkunde prof.dr.ir. Rolf Dollevoet vroeg hem een introductiefilm te laten maken “op speelfilmniveau.” Van Dijk nam contact op met TU-alumnus ir. Marco de Goeij die met zijn bedrijf Mad-Id een portfolio aan digitale filmtrucages heeft opgebouwd. De Goeij bracht hem in contact met productiemaatschappij Zcene Moving Media Company die de film in een dag of zes heeft opgenomen.

De prijswinnende film zet de 19e-eeuwse uitvinding van het spoor middenin de 21ste eeuw door gebruikmaking van computeranimaties, stop-motion video en andere speciale effecten.

De jury van de ‘Gouden Reigers’ was onder de indruk en schreef: ‘Het betreft een film die zeer professioneel is gemaakt, met mooie satellietbeelden en prachtig geluid. Heel verrassend en flitsend. Eigentijds en verleidelijk, waarbij de mooie technieken en de James Bond-achtige sfeer er voor zorgen dat je blijft kijken. De lastig behapbare, bijna saaie info (sorry daarvoor) wordt gebracht als een hero. Ook al heb je niets met dit onderwerp dan zou je als kijker overgehaald kunnen worden om mee te doen.’