Moet jouw scriptie gelezen worden?

Maandenlang zwoeg je als student aan je scriptie, maar na beoordeling door je begeleiders verdwijnt die vrijwel ongelezen in een archief. Voor wie een groter publiek wil, is er een platform dat nu ook in Delft geïnteresseerden zoekt.

Het platform De Focus is een non-profit organisatie die draait op vrijwilligers; studenten en pas-afgestudeerden. Zij vormen het bestuur of zijn redacteur op een bepaald vakgebied. Die redacteuren beoordelen vervolgens inzendingen van studenten die een scriptie hebben geschreven. Vaak is dat de samenvatting. Na overleg gaat de student zelf aan de slag om zijn betoog om te vormen tot een journalistiek geschreven artikel, dat na een paar redactionele fases online verschijnt.

De Focus begon eind 2014 met bachelor- en master-scripties uit Amsterdam en Utrecht en is sinds kort uitgebreid naar Nijmegen, Rotterdam en Tilburg. Gemiddeld verschijnt er op de website eens in de twee weken een nieuw artikel van 1000 tot 1500 woorden, afhankelijk van het aanbod. De onderwerpen van artikelen die het laatste jaar zijn verschenen, zijn divers: van het delen van de lasten van klimaatverandering tot genderverschillen in de gezondheidszorg en de aanpak van radicalisering.

Bevindingen breder toegankelijk maken

Nu is het platform dus op zoek naar Delftse scriptieschrijvers die hun bevindingen voor een breder publiek toegankelijk willen maken. Dat is namelijk het doel, legt bestuurslid Thom Hamer uit. “De Focus is ontstaan toen kennissen en studiegenoten van mij bij de bacheloropleiding arts and sciences (Universiteit Utrecht, red.) een groter bereik zochten. Bij die studie schrijf je twee scripties, vaak over relevante onderwerpen. Eén van mijn eigen scripties ging bijvoorbeeld over eigendomsrecht in de circulaire economie. Het is jammer als niemand anders jouw onderzoek daarnaar onder ogen krijgt dan je begeleiders.”

Het platform wil volgens Hamers een ‘brug leggen tussen studenten en de maatschappij’. Want, zo constateert hij, ‘het grootste deel van de wetenschap wordt bedreven door jonge mensen op een klein niveau’ dat zo goed als onzichtbaar blijft voor de buitenwacht.

Is jouw scriptie interessant voor een breed publiek? Of wil je je opgeven als redacteur op een technisch vakgebied? De Focus is bereikbaar via Facebook en e-mail.