‘Moengo laten leven’

Vijf studenten vertrekken in november voor drie maanden naar Moengo in Suriname. Ze gaan de lokale bevolking helpen met het opzetten van een jaarlijks festival en andere projecten.

Cherrelle Eid heeft een prik gehaald. Hoewel ze als enige van de vijf Surinaams bloed heeft, is zij nooit eerder in de voormalige kolonie geweest. “Ik ben hier geboren, ben net zo Nederlands als de anderen. Volgens sommigen is dat een voordeel, omdat je met een open, naïeve houding meer voor elkaar krijgt. We weten dat we tegen muren gaan aanlopen, dat dingen niet gaan lukken.”
Het bezoek aan Moengo is het stagedeel van de minor van het Delft Centre of Entrepeneurship, in samenwerking met Sife Delft, dat wereldwijd ‘projecten van maatschappelijk belang’ initieert, en Stichting Ondersteuning Onderwijs Marowijne (Stoom). Ontwikkelingshulp en duurzaamheid zijn de sleutelbegrippen. Gewichtig gezegd is het hoofddoel van de stage het versterken van de economie in Moengo. Dit is een stad van rond de negenduizend inwoners in het district Marowijne. Eid: “Na de burgeroorlog eind jaren tachtig is de stad afgetakeld achtergebleven. Geen enkele partij voelt zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling of het behoud van de stad.”

In 2011 gaan twee bedrijven, Suralco en Billiton, dicht. “De mijnen zijn uitgedolven. Het is voorspelbaar dat alle werknemers weggaan. Er is geen andere werkgelegenheid.”
Vorig jaar hebben vijf Delftse studenten de mogelijkheden geïnventariseerd en vastgelegd. “Een daarvan is toerisme. Moengo ligt vlakbij een natuurreservaat. Als alle voorzieningen worden aangepast, kan de stad weer aantrekkelijk gemaakt worden.”

Met het promoten van atletiekactiviteiten hopen de vijf een toekomstperspectief te bieden aan de lokale jongeren. Ronald den Hoed: “Ouders zien het belang van school niet in. Kinderen worden niet gemotiveerd, waardoor de stad veel drop-outs kent. Door ze meer te laten sporten en wedstrijden in de stad te organiseren hopen we ze wel te motiveren. Op de lange termijn moet dat leiden tot de aanleg van een atletiekbaan.”

Naast het op gang brengen van kleinere projecten op het gebied van sport, landbouw en stadsverfraaiing, is de belangrijkste doelstelling het organiseren van een jaarlijks terugkerend festival in december. “Een festival waarvan cultuur, sport en ondernemerschap deel uitmaken, zodat Moengo op de kaart wordt gezet”, aldus Eid. “Het festival moet toeristen aantrekken en ervoor zorgen dat de inwoners zelf de potentie inzien van hun stad en omgeving.”
De stage bestaat uit plannen maken en concrete actie, maar vooral uit heel veel praten, vermoedt het vijftal. Eid: “We willen van de mensen dat ze zich de projecten eigen maken, zodat er een draagvlak is. We beginnen ze te vertellen: dit gaat er gebeuren, hoe zien jullie het?” Medereiziger Sjoerd Roest: “We laten veel aan henzelf over. Wij zorgen voor een kader, zij bepalen de inhoud. Hun wens is waar wij naar moeten luisteren.”

Over de vervulling van hun ambities zijn ze reëel, zegt Den Hoed: “In het begin waren we heel fanatiek. Gaandeweg merkten we dat Suriname een moeilijk land is om iets gedaan te krijgen. Het gaat allemaal iets rustiger daar.”
In het kader van de minor wordt alles vastgelegd in een portfolio, zodat andere studenten volgend jaar het stokje kunnen overnemen. Natuurlijk kan het project geslaagd worden genoemd als er over vijf jaar nog steeds een festival is en er een atletiekbaan ligt. “Maar”, zegt Eid, “we zijn al tevreden als er ook maar iets van dit alles lukt.”

www.sifedelft.nl
www.marowijne.nl

The student organizers of the City Space Investigations (CSI) are looking for students and interested professionals to join a two-week workshop in São Paulo, Brazil. The City Space Investigations are attempts to push workshop experiences to a new level by embracing participatory approaches, trans-disciplinarity and ICT-based frameworks. During the two-week on-site workshop, students and professionals from the Netherlands and Brazil will work together on a specific area in São Paulo. This will enable them to learn more about informal production of cities. Lectures and seminars from diverse angles − academia, government, architects, developers, grassroots and NGOs − plus the sharp focus on on-site excursions, fieldwork and local impressions, should guarantee an integral experience. The workshops will aim to sensitise participants to issues linked to ongoing urbanization processes in the 21st century, like global inequality, spaces of consumption, social dissolution and bottom-up emergencies.
The question that will be addressed is: what can we – as designers, artists, engineers, sociologists, anthropologists and planners – contribute to a better living environment in the cities of tomorrow? The ultimate aim is to stimulate discussion and generate final products that reflect the workshop ideology, which is to say being flexible in frame, disciplines and scales. The CSI São Paulo initiative will follow the line of a classic threefold workshop: preparation period, on-site workshop, and a minimal phase of post-production. The workshop is open to all interested students and professionals in all disciplines who are eager to explore how their knowledge could contribute to a better living environment in a city marked by the harsh contrast of rich and poor.

The CSI São Paulo: Parallel World’s workshop series runs from April 5-18, 2009. Participants must register before January 15th. For more info visit the website www.urbandetectives.com or e-mail info@urbandetectives.com