Mobiele radar overleeft eerste transport

TARA, de mobiele radar van de faculteit ITS, ging deze week voor het eerst op stap.In een vrachtwagen vol peperdure elektronica togen dr.

TARA bestaat uit twee schotelantennes met een doorsnede van vijf meter, die nauwkeurig veranderingen in de atmosfeer registreren. De achterste antenne stuurt een radarsignaal van 3.3 GHz (GigaHerz) de lucht in. Na reflectie aan wolken, regendruppels of andere zwevende deeltjes wordt het signaal door de voorste antenne gedetecteerd. Het systeem werd op 5 juli officieel in gebruik gesteld.

,,De komende weken gaan we onze resultaten vergelijken met data van het KNMI. Daarmee willen we aantonen dat het systeem goed werkt”, zegt Heijnen. Volgend jaar wordt TARA ingezet bij de internationale meetcampagne Cloudnet. Door combinatie met andere meetmethodes proberen de onderzoekers een volledig beeld te krijgen van alle processen die zich in de atmosfeer afspelen.

Tijdens de metingen is er in de vrachtwagen plaats voor twee kleine werkplekken. Een bed, bar of keuken zit er dus niet in. Heijnen: ,,Als de metingen eenmaal lopen gaan we nog maar eens per week kijken. We denken er wel over om een webcam te installeren, zodat we de boel vanuit Delft in de gaten kunnen houden.”

In een vrachtwagen vol peperdure elektronica togen dr. Silvester Heijnen en zijn collega’s van ITS deze week naar het Utrechtse Cabauw. Op een meetterrein van het KNMI stelden zij hun Transporteerbare Atmosferische Radar (TARA) op voor de eerste meetsessie buiten Delft. ,,Het was doodeng om met de hele opstelling de snelweg op te gaan”, zegt Heijnen vlak na aankomst. ,,Maar zo op het eerste gezicht heeft alles de reis overleefd.”