Minor studenten halen museum Boijmans naar campus

Dertig studenten bedachten tijdens hun minor hoe ze het Boijmans Van Beuningen pop-up museum konden vormgeven. Hun ontwerpen zijn nu te bezichtigen.

De tentoonstelling ‘Boijmans: a new chapter’ is tot en met 13 februari te bezichtigen op de faculteit Bouwkunde. (Foto: Thomas Schönberger)

Het afgelopen jaar werkten dertig studenten tijdens de minor spaces of display samen met museum Boijmans Van Beuningen. Ze ontwikkelden onder andere een inrichting voor een pop-up expositie voor het museum dat vanwege restauratiewerkzaamheden de komende zeven jaar is gesloten voor publiek. Tot en met 13 februari zijn de ontwerpen te zien in de expositie ‘Boijmans: a new chapter’ op de faculteit Bouwkunde.

Een schilderij in de klas

“Museum Boijmans Van Beuningen vindt het belangrijk dat zijn collectie de komende jaren zichtbaar blijft voor het publiek. Dit doen ze met twee projecten: ‘Boijmans in de Klas’ en ‘Boijmans bij de Buren’. Onze minorstudenten werd gevraagd mee te denken”, licht docent Leontine de Wit de samenwerking toe. “Het bood onze studenten de kans om verder te kijken dan hun eigen vakgebied, de opdrachten waren zeer interdisciplinair.”

Voor het project ‘Boijmans in de Klas’ reizen originele schilderijen uit het museum naar klaslokalen in basis- en voortgezet onderwijs. Een hele onderneming, want hoe zorg je ervoor dat een kunstwerk zonder krassen het klaslokaal weer verlaat? De Wit: “De studenten ontwikkelden een displayelement dat aan twee eisen moest voldoen. Het moest het kunstwerk op een veilige manier vervoeren en tegelijkertijd op een educatieve manier ingezet kunnen worden in de klas.”

EXPO31.jpg

Een voorbeeld van een displayelement. (Foto: Thomas Schönberger)

“Best een uitdaging, want we moesten ineens over heel andere dingen nadenken dan we gewend zijn”, vult student Zola Zwerver aan. “Hoe vervoer je bijvoorbeeld zoiets waardevols op een klimaattechnisch verantwoorde manier zonder dat het kunstwerk schade oploopt?”

Pop-up museum

Het tweede project waar de groep aan meewerkte was ‘Boijmans bij de Buren’. Hiervoor ontwierpen studenten een inrichting voor een pop-up  expositie in de Witte de Withstraat in Rotterdam. De collectiestukken selecteerden ze zelf aan de hand van de beschikbare catalogus en de online collectie.

Ook bezochten de studenten het kunstdepot in Den Haag waar veel van de werken tijdelijk zijn opgeslagen. Zwerver: “Dat was magisch. We zagen kunstwerken die wij in ons fictieve ontwerp hadden opgenomen. Heel bizar om iets dat zoveel waarde vertegenwoordigt, van dichtbij te zien.”

Herkenning

Ter afsluiting van de minor exposeren de studenten hun werk op de faculteit Bouwkunde. Deze tentoonstelling, die veel gelijkenissen met museum Boijmans Van Beuningen toont, is door de studenten zelf ontworpen. “In groepjes ontwikkelden we binnen drie dagen een concept met bijbehorende maquette. De docenten kozen vervolgens een winnend ontwerp, maar de expositie hebben we met zijn allen opgebouwd”, vertelt Zwerver.

Openingexpo.jpg

De expositie op de faculteit Bouwkunde toont gelijkeninissen met het museum Boijmans Van Beuningen. (Foto: Josiane Schmidt)

Het winnende ontwerp bevat volgens docent De Wit verschillende elementen die Boijmans Van Beuningen-bezoekers duidelijk zullen herkennen. “Het museum heeft mooie afgeronde plinten die we in onze expositie met papieren banners proberen na te bootsen. Daarnaast oogt het geheel een beetje als de romp van een boot, heel Rotterdams.”

Zwerver knikt instemmend. “Kom vooral kijken, ook als je nog nooit in het museum zelf bent geweest. Dankzij deze expositie voel je een beetje hoe het is om daar te zijn.”

• De tentoonstelling ‘Boijmans: a new chapter’ is tot en met 13 februari te bezichtigen. Openingstijden zijn gelijk aan die van de faculteit Bouwkunde. Maandag tot en met donderdag van 7.00-22.00 uur en vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur. In het weekend is de faculteit gesloten.
  • Om de CO2-voetafdruk zo laag mogelijk te houden is de expositie grotendeels gebouwd met hergebruikte materialen, die na afloop van de tentoonstelling ook weer herbruikbaar zijn. Andere materialen worden ter beschikking gesteld aan BKGreen, het greenteam van de faculteit Bouwkunde.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl