Wetenschap

Ministeries bezuinigen op wetenschappelijk onderzoek

Volgens het regeerakkoord moet het departement van VROM in 1998 negentig miljoen gulden inleveren op de onderzoeksuitgaven, terwijl Landbouw wordt aangeslagen voor 40 miljoen en Verkeer en Waterstaat voor dertig miljoen. De ministeries gaven in 1993 respectievelijk 168, 306 en 226 miljoen gulden uit aan onderzoek, ondermeer bij de universiteiten.

Een andere bezuinigingspost denkt het kabinet te vinden in een beperking van de subsidies. Een deel van die subsidies wordt uitgegeven aan onderzoek. Via de onderzoeksorganisaties NWO en KNAW komt het geld ook bij de universiteiten terecht. De vereniging van universiteiten (VSNU) vreest nu dat de onderzoeksubsidies van Economische Zaken met honderd miljoen gulden terug zullen lopen, terwijl het bij de andere ministeries, waaronder Onderwijs, mogelijk gaat om een korting van veertig miljoen gulden.

Afgelopen jaar werd ook al een subsidiekorting doorgevoerd voor NWO en KNAW. Die maatregel werd toen op aandrang van de Tweede Kamer voor de jaren na 1994 ongedaan gemaakt, omdat het op gespannen voet zou staan met het streven om in Nederland de ‘kennisinfrastructuur’ te versterken. Het huidige kabinet heeft dat streven ook tot uitgangspunt van het beleid verklaard.

Echte duidelijkheid over de bezuinigingen op onderzoek is pas over enkele maanden te verwachten. Het ‘Wetenschapsbudget’, waarin het beleid staat op het gebied van onderzoek, zal pas verschijnen tegen de tijd dat de onderwijsbegroting in de Kamer wordt behandeld. De VSNU en NWO spreken echter al wel hun bezorgdheid uit over de ontwikkelingen, terwijl het onderzoeksinstituut TNO samen met de ‘Grote Technologische Instituten’ in een pleitnota protesteert tegen de dreigende bezuinigingen. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Het wetenschappelijk onderzoek dreigt de komende jaren hard te worden getroffen. Vast staat dat de departementen van VROM, Landbouw en Verkeer en Waterstaat samen 160 miljoen moeten inleveren op hun onderzoeksbudgetten. Daar bovenop kan nog een bezuiniging komen van ongeveer 140 miljoen gulden door kortingen op de subsidies van onder meer Economische Zaken en Onderwijs. In totaal gaf de overheid in 1993 4,8 miljard gulden uit aan wetenschappelijk onderzoek.

Marcel Wiegman