Minister: wervingsbureaus voor internationals zijn onwenselijk

Minister Van Engelshoven is niet blij dat universiteiten samenwerken met buitenlandse wervingsbureaus voor het lokken van internationale studenten naar Nederland.

Hogescholen en universiteiten zouden steeds vaker buitenlandse wervingsbureaus inzetten die tegen betaling internationale studenten naar Nederland proberen te krijgen. Het is onduidelijk of alle internationals het vereiste niveau hebben als zij instromen. De wervingsbureaus zouden dure schakeltrajecten aanbieden om ook ondergekwalificeerde studenten toegelaten te krijgen.

De minister is niet blij met de wervingsbureaus, blijkt uit haar antwoord op Kamervragen van de SP. Er studeert immers al een hoog percentage internationals in Nederland en dat aandeel neemt bij hogescholen, maar vooral aan universiteiten ieder jaar toe. Bovendien hebben de instellingen afgesproken om die instroom juist beter te beheersen, stelt Van Engelshoven.

Autonomie

Maar de autonomie blijft een groot goed voor de minister. Instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor de toelating van studenten, ook als ze zijn geworven door een bureau, vindt ze. Instellingen moeten zelf bepalen of de aangeboden schakeltrajecten betaalbaar en van voldoende kwaliteit zijn. Pas als er signalen zijn dat er studenten worden toegelaten die het vereiste instroomniveau niet halen, kan de inspectie ingrijpen.

De minister blijft internationalisering omarmen. Volgens haar is het goed voor de kwaliteit van het onderwijs en voor de Nederlandse economie, die staat te springen om hoogopgeleide werknemers. Maar internationalisering mag nooit een doel op zich zijn, benadrukte ze eerder.

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau