Minister: in voorjaar naar de campus dankzij sneltests

Minister Van Engelshoven verwacht dat een deel van de studenten dankzij coronasneltests dit voorjaar weer veilig naar de campus kan. Hoe gaat dat sneltesten bij L&R?

Gaan we dit straatbeeld in het voorjaar weer vaker zien op de campus? (Foto: Tomas Zwart)

Maar liefst 26 miljoen coronasneltests zou het ministerie van Volksgezondheid op voorraad hebben. Een pakhuis vol, schrijft Trouw. En er komen wekelijks miljoenen tests bij. Waarom worden al die tests niet gebruikt om het onderwijs sneller te heropenen, willen vakbonden weten.

Minister Van Engelshoven ziet kansen, maar wil niet te veel op de zaken vooruitlopen. Ze verwacht dat door het gebruik van sneltests alle universiteiten en hogescholen dit voorjaar weer (deels) kunnen openen. “We willen dat zo snel mogelijk, zolang het veilig en verantwoord kan”, zegt ze tegen het ANP.

Haar woordvoerder laat aan NRC weten dat de sneltests niet grootschalig zijn in te zetten zolang zelfafname niet is toegestaan. De tests moeten nu onder begeleiding van een medische professional worden afgenomen.

TU-pilot
Zo gaat het ook bij de proef met sneltesten bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R), die op 2 maart is begonnen bij het vliegpracticum. Dat practicum, dat sinds 1945 jaarlijks plaatsvindt, moest vorig jaar vanwege de lockdown halverwege worden gestaakt. Studenten die de vlucht vanaf Rotterdam Airport toen misten, zo’n 150, kunnen het practicum dit jaar inhalen. Dat komt bovenop de driehonderd derdejaars studenten die het vak nu volgen.

‘De studenten zijn dolenthousiast’

Dagelijks gaan er de komende weken vier groepen studenten de lucht in met de TU-Cessna. Wie dat wil, krijgt 48 uur vóór de vlucht bij de GGD in Delft een PCR-test en een sneltest, waarbij de betrouwbaarheid van die laatste kan worden onderzocht. De piloten en de vluchtcoördinatoren moeten er ook aan geloven. Zij moeten zich twee of drie keer per week laten testen, afhankelijk van hoe vaak ze meevliegen. Meedoen aan de test is vrijwillig. Wie niet wil, kan het vak op een alternatieve manier afronden.

Intussen gelden alle mogelijke hygiënemaatregelen: in de hangar zijn looproutes aangebracht, iedereen moet de handen ontsmetten, waar mogelijk 1,5 meter afstand houden en een medisch gezichtsmasker dragen. Het vliegtuig en de headsets die de mensen aan boord dragen, worden na elke vlucht ontsmet.

Volgens directeur onderwijs Joris Melkert, die zelf meevliegt als vluchtcoördinator, verloopt de proef voorspoedig. Hij heeft nog niet gehoord van studenten die niet willen meedoen. “Het practicum loopt als vanouds, maar dan met een heleboel extra maatregelen. Het is strak georganiseerd en de studenten die ik zie zijn dolenthousiast.”

HOP, Evelien Flink/Delta, Saskia Bonger

HOP Hoger Onderwijs Persbureau