Minister overweegt maximum aantal flex contracten

De werkdruk op universiteiten moet omlaag, zei minister Van Engelshoven in een Kamerdebat. Als het aantal tijdelijke contracten niet afneemt, overweegt ze grenzen te stellen.

Minister Van Engelshoven in de Kamer: “Universiteiten moeten zich achter de oren krabben en bedenken wat een gezonde werkorganisatie is."

Het Kamerdebat over wetenschapsbeleid dinsdagavond ging vooral over diversiteit en werkdruk. De positie van vrouwen in de wetenschap is nog geen feest, stelde de PvdA. Slechts 20,9 procent van de hoogleraren is vrouw en er bestaat een loonkloof van 438 euro per maand. Minister Van Engelshoven zei het te betreuren dat het aandeel vrouwelijke hoogleraren niet hoog genoeg is. Maar een stok achter de deur heeft ze niet. Ze houdt het vooralsnog bij de sectorafspraken die ze met universiteiten en hogescholen heeft gemaakt. Pas als het aantal vrouwelijke hoogleraren uitblijft, gaat ze zich beraden op een steviger prikkel. Na de gender summit, die later dit jaar plaatsvindt, komt de minister met een nieuw actieplan.

VVD en CDA kaartten opnieuw een ander punt aan: de verscheidenheid in opvattingen en meningen. “Het mag niet zo zijn dat wetenschappers geen aanvraag meer indienen omdat hun ideeën te controversieel zouden zijn”, aldus het CDA. De partijen wilden weten wat Van Engelshoven aan deze problemen gaat doen.

Het is volgens Van Engelshoven aan de rectoren om de verscheidenheid aan visies te waarborgen. “Alle opvattingen moeten de ruimte krijgen, maar we moeten dit uit de sfeer van de politiek houden. Ik neem scherp afstand van meldpunten die gaan over linkse of rechtse indoctrinatie”, aldus de minister, verwijzend naar het meldpunt van Forum voor Democratie.

Werkdruk en pesten

De
werkdruk in het hoger onderwijs is een ander punt van zorg. Wetenschappers moeten vechten om een onderzoeksbeurs en het aantal tijdelijke contracten is hoog. “Dat maakt hen in hiërarchische situaties kwetsbaar”, aldus de SP.
Daar was de minister het mee eens. Ze zei na te denken over het opleggen van een maximum aantal flexcontracten, als universiteiten zelf geen verbetering laten zien. Die grens zal wel per universiteit verschillen. “Universiteiten moeten zich achter de oren krabben en bedenken wat een gezonde werkorganisatie is. Hoeveel tijdelijke contracten mag je hebben?”

Meerdere Kamerleden verwezen naar het recente onderzoek van vakbonden FNV Onderwijs en Onderzoek en VAWO waaruit bleek dat vier op de tien universiteitsmedewerkers last heeft van pesten, roddelen, uitsluiting of machtsmisbruik. De helft van de universiteitsmedewerkers werkt op een afdeling waar sprake is (geweest) van sociale onveiligheid.

Onacceptabel, vindt minister Van Engelshoven. “Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving.” Ze gaat kijken of er behoefte is aan een onafhankelijke ombudsman/vrouw bij de instellingen. Maar universiteiten mogen volgens haar zelf nooit achterover gaan leunen. “Iedere werkgever blijft verantwoordelijk voor een veilige werkplek.”

HOP, Inge Schouten en Melanie Zierse

HOP Hoger Onderwijs Persbureau