Wetenschap

Minister adviseert loskoppelen van Confucius Instituten

Om zorgen over de aantasting van de academische vrijheid weg te nemen, kunnen onderwijsinstellingen zich beter loskoppelen van Confucius Instituten, meent Van Engelshoven.

(Foto: Christian Lue / Unsplash)

Dat schrijft de minister in antwoord op Kamervragen van het CDA. Met dat advies gaat ze net iets verder dan in eerdere brieven over ditzelfde onderwerp.

Het CDA stelde de vragen na berichtgeving van het platform voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money, dat schreef over de financiële belangen en de inperking van de academische vrijheid bij samenwerking met China.

Beïnvloeding onderwijs
De Confucius Instituten stimuleren onderwijs in de taal en cultuur van China. Er zijn momenteel twee instituten, gelieerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en Zuyd Hogeschool in Maastricht. In Leiden heeft de universiteit de samenwerking met het instituut in 2019 beëindigd. Vorig jaar schreef het Clingendael Instituut een scherp rapport over de beïnvloeding van het hoger onderwijs door China.

In Groningen gaat een petitie tegen het Confucius Instituut rond

Onder meer studenten uit Hongkong, waar China de vrijheid en democratie steeds verder inperkt en politieke tegenstanders gevangenzet, maken zich zorgen. In Groningen hebben ze een petitie gelanceerd tegen het Confucius Instituut. Dit jaar kwam bovendien een contract in het nieuws, waarin stond dat een Groningse hoogleraar Chinese taal en cultuur het imago van China niet mocht schaden.

Chinese leger
Maar andere vormen van academische samenwerking kunnen ook problemen opleveren. Zo schrok de politiek van een reeks onderzoeksjournalistieke verhalen van Delta waaruit blijkt dat de TU Delft het Chinese leger vooruithelpt via verbanden met Chinese universiteiten.

(HOP, Bas Belleman)

Foto: Rob Webb via Flickr