Minder spaceboxes op campus door bomen

Het laatste blok spaceboxes wordt opnieuw later geplaatst. Ook bevat het minder woningen dan gepland.Het laatste blok prefab wooneenheden, waarvan de eerste bijna vijf maanden geleden in gebruik werden genomen, arriveert naar verwachting rond 19 april op de campus.

Voor twee bomen die op de bouwlocatie achter Elektrotechniek staan, verleende de gemeente geen kapvergunning, waardoor om de bomen heen gebouwd moet worden. Ook de constructie van de galerijontsluiting van het woonblok moet worden aangepast. De laatste 24 spaceboxes moeten rond half mei klaar zijn voor bewoning.

Frans van der Zon, hoofd strategie en beleid bij Duwo, verwacht dat de huidige woningnood voorlopig blijft bestaan. Het tekort aan woonruimte bedroeg vorig jaar zo’n duizend eenheden, mede door de groei in vraag naar short stay-woningen. De 223 tijdelijke woningen achter Elektrotechniek lossen het probleem dus niet op. “Het zal aan het begin van komend jaar weer knap lastig zijn een kamer te vinden”, aldus Van der Zon.

Duwo vergroot haar woningvoorraad wel door het in beheer nemen van woningen bij collega-corporaties. In de spoorzone doet de corporatie dit al en in de wijk Poptahof komen ongeveer honderd woning bij Duwo in beheer. “Het gaat om woningen die uiteindelijk geherstructureerd of gerenoveerd worden, maar dat kan nog wel enkele jaren duren”, aldus Van der Zon. Tegelijkertijd verdwijnen met de sloop van het Gimmie Shelter-complex, begin 2005, ruim honderd eenheden.

Pas tussen 2007 en 2010 zal Duwo een groot aantal studentenwoningen opleveren. Bij het sportcentrum aan de Mekelweg komen vijfhonderd eenheden, waarvoor de financiering rond is. Het TU Noord-gebied is nog eens goed voor zevenhonderd woningen. De helft hiervan is voor buitenlandse studenten. Dankzij het beleid van de minister, dat rijke woningbouwcorporaties zonder plannen haast verplicht financiële steun te verlenen aan arme corporaties met veel plannen, is ook hiervoor de financiering rond. Een corporatie uit Deurne heeft toegezegd de tekorten te dragen. Over de financiering van een derde flat aan de Balthasar van der Pollweg is Duwo nog in onderhandeling met verschillende corporaties.

In september start hogeschool Inholland met twee nieuwe opleidingen in Delft en de Haagse Hogeschool heeft onlangs een gebouw op de campus aangekocht. Duwo is momenteel aan het bekijken wat de komst van meer hbo’ers betekent voor de krapte op de Delftse woningmarkt.

Het laatste blok prefab wooneenheden, waarvan de eerste bijna vijf maanden geleden in gebruik werden genomen, arriveert naar verwachting rond 19 april op de campus. Het bestaat bovendien uit negen woningen minder dan gepland. Oorspronkelijk zouden alle spaceboxes vorig jaar augustus bewoonbaar zijn.