Minder Nederlandse studenten naar VS

De Verenigde Staten waren vorig jaar iets minder populair bij Nederlandse studenten. Voor een stage of studie staken 1830 studenten de oceaan over. Dat is een daling met 2,1 procent ten opzichte van 2008.

Volgens het jaarlijkse Open Door report van het Institute of International Education in New York groeide het aantal Nederlandse studenten dat naar de VS ging sinds 2004.

Daling
De lichte daling komt voor rekening van studenten die een ‘undergraduate’ programma volgen. Dat waren er vorig jaar 732, een jaar eerder ging het nog om 841 studenten. Er was wel een toename van het aantal studenten dat een ‘graduate’ programma volgt, een deel van hun opleiding in de VS doet volgt of stage liep. New York State, California en Florida zijn de populairste staten onder Nederlandse studenten.

Stijging
Andersom studeerden vorig jaar 2318 Amerikaanse studenten in Nederland, een stijging van 13,7 procent. Nederland neemt daarmee de 22e plaats in op de lijst van landen waar Amerikanen gaan studeren.

De Verenigde Staten trekken nog steeds de meeste buitenlandse studenten. Twintig procent van de wereldwijde studentenmobiliteit komt voor rekening van de VS.

Dat meldt de raad op de eigen actiewebsite Red het Ublad!. Maandag overhandigden de actievoerende raadsleden ruim vierduizend verzamelde steunbetuigingen aan het college van bestuur. Toen die niet het gewenste effect sorteerden, kondigde de raad aan haar bezwaren voor te leggen aan de landelijke geschillencommissie.

Op aandringen van het bestuur zal de papieren versie van de universiteitskrant per 1 januari niet meer verschijnen en zal het Ublad uitsluitend online verder gaan.

Op de actiewebsite meldt Max Patelski, studentlid in de raad: “Het college moet met daden komen en de redactie echt een onafhankelijke positie geven, het papieren blad behouden en met de universiteitsraad op zoek gaan naar alternatieven om de doelgroep beter te bereiken.”

Een woordvoerder van de universiteit stelde maandag in een reactie dat het college van bestuur het oordeel van de geschillencommissie afwacht.