Minder kamer voor méér huur

De gemiddelde huurprijs van een particuliere kamer is sinds 2017 met 12 procent gestegen. In Delft betaal je nu 390 euro per kamer, blijkt uit onderzoek van Kamernet.nl.

De gemiddelde huurprijs van een particuliere kamer blijft stijgen. (Foto: Chris Reichard)

In 2017 bedroeg de gemiddelde huurprijs van een kamer in Nederland nog 385 euro per maand (inclusief gas, water en licht). Dit bedrag is in de eerste helft van 2019 opgelopen tot 434 euro, blijkt uit een rapportage van Kamernet.nl, een groot bemiddelingsbureau waar particulieren kamers te huur aanbieden.

Met gemiddeld 611 euro per maand, betalen Amsterdammers de hoofdprijs. In Delft ligt die huurprijs met 390 euro per maand beduidend lager, maar juich niet te vroeg. Kamernet.nl verwacht dat de huren de komende maanden met nog eens 2,6 procent zullen stijgen. Hierdoor komt, landelijk gezien, de gemiddelde huurprijs eind 2019 uit op zo’n 445 euro.

Minder vierkante meters
Bovendien krijgen studenten minder waar voor hun geld. Het gemiddelde kameroppervlak is geslonken van 17,9 vierkante meter in 2017 naar 17,1. Daarmee is de huur die studenten per vierkante meter betalen gestegen van 21,50 naar 25,40 euro.

Een blik op Kamernet.nl laat zien dat deze trend ook Delft heeft bereikt. Op basis van de 25 meest recent aangeboden kamers (peildatum: 13 september, 12.00 uur) concluderen we dat de gemiddelde huur met 375,20 euro weliswaar lager ligt dan in de eerste helft van 2019, maar dat het aantal aangeboden vierkante meter drastisch keldert. Van 24,22 m2 naar 14,08 m2, waardoor de gemiddelde prijs per vierkante meter uitkomt op 26,65 euro.

Huurprijs_0.JPG

De beste deal vind je momenteel op de Van Hasseltaan: 24m2 voor 330 euro. Het slechts uit ben je bij deze verhuurders op de Colignystraat. Voor 600 euro per maand betrek je een krappe 10m2. Inderdaad, dat kost je 60 euro per vierkante meter.

Internationals
Toch hebben de toenemende prijzen geen invloed op het aantal woningzoekers dat zich via Kamernet.nl meldt. Zo groeide het aandeel buitenlandse woningzoekenden van 15 procent in 2017 tot bijna 25 procent in de eerste helft van 2019.

Ze lijken volgens de website een streepje voor te hebben op Nederlanders: “Voor veel internationals is de perceptie van afstand anders. Een half uur tot een uur reizen naar de universiteit of hogeschool is prima. Hierdoor wordt het zoekgebied vergroot en daarmee ook de kans op succes.” Nederlandse studenten zoeken liever iets in het centrum, waar de prijzen hoger liggen.

HOP, Melanie Zierse / Delta, Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau