Minder glad dan gedacht

Klein, licht en glad. Zo kun je de nieuwe Velox IV het best omschrijven. Woensdag 28 mei presenteerden studenten van TU en VU de nieuwste ligfiets waarmee ze deze zomer het wereldsnelheidsrecord hopen te verbeteren.

Dat record werd vorig jaar verbroken door het Delfts/Amsterdamse Human Power team. Coureur Sebastiaan Bowier wist toen tijdens de laatste poging ruim 133 km/uur te bereiken.

De nieuwe fiets verschilt in een aantal opzichten van zijn voorganger. Het meest opvallend is de splitsbare romp – de bovenste helft kan verwijderd worden. Minder zichtbaar is de aandrijving op het voorwiel (die was vorig jaar naar achter verplaatst).

Met 32 kilogram is de fiets niet alleen beduidend lichter dan de vorige versie (47 kg) maar ook kleiner, wat tot een lagere luchtweerstand zou moeten leiden. De vorige versie had een luchtweerstand CDA van 0,023 m2. De computer berekende voor de Velox IV een waarde van 0,019.

Dat werd donderdag getest in de Open Jet Facility, de grootste windtunnel op de TU, bij een windsnelheid van 100 km/uur.

Maar de eerste test viel met een luchtweerstand van 0,025 een beetje tegen. “Het lijkt erop dat het platform teveel in de wind stond”, vertelt een van de studenten.

Vervolgmetingen moeten duidelijk maken waar de afwijking met de computerberekening vandaan komt.

Coureurs Christien Veelenturf en Rik Houwers zijn en blijven met gemiddeld twee uur per dag volop in training om in september in topvorm te zijn.