Minder files en verkeersslachtoffers dankzij automatisch bestuurbare vrachtwagens

Door automatisch bestuurbare vrachtwagens in colonne op de snelweg te laten rijden, wordt de weg maximaal vijftien procent beter benut.

Dit zijn de uitkomsten van het onderzoek van Masoud Tabibi van de sectie verkeerskunde (Civiele Techniek en Geowetenschappen), waarop hij op 1 juli promoveert. Tabibi onderzocht wat er gebeurt als automatisch bestuurde trucks (ACT’s) op de snelweg rijden. Omdat er geen ruimte en geld zijn om aparte wegen voor ACT’s aan te leggen, zullen ze worden gehinderd bij op- en afritten door ‘gewone’ auto’s en vrachtwagens.

Tabibi maakte daarom een optimalisatieprogramma om de ongemakken tussen deze voertuigen te verminderen. Het bleek dat vijftien procent meer voertuigen op de weg kunnen dan nu het geval is.

Dat komt doordat in Tabibi’s programma de vrachtwagens als een soort platoon rijden: twee tot tien vrachtwagens zijn via sensoren nauw aan elkaar verbonden, vergelijkbaar met een trein. De colonne rijdt volkomen automatisch, waarbij een verkeerscontrolekamer via GPS, camera’s en sensoren de voertuigen in de gaten houdt: zij zorgen dat de trucks gas geven, remmen en inparkeren.

Verder wordt de verkeersveiligheid vergroot met automatische voertuigen: doordat de chauffeur niet meer hoeft te sturen kan hij geen ongelukken maken. “Gemiddeld genomen zijn menselijke fouten verantwoordelijk voor negentig procent van de ongelukken op de weg. Geautomatiseerde systemen vergroten de veiligheid op de weg eerder dan dat ze de efficiëntie vergroten en daarmee files verminderen”, aldus Tabibi.

Het is volgens Tabibi nog maar de vraag of de komende jaren automatisch bestuurd vrachtverkeer over de Nederlandse snelwegen dendert. Tabibi: “Er moet altijd een bestuurder in elke ACT aanwezig zijn. Want wat als het netwerk waarmee de auto’s aan de verkeerskamer zijn verbonden uitvalt? En wie krijgt de schuld bij ongevallen?”

Een probleem zijn de speciale parkeerplaatsen die moeten worden aangelegd, de zogenaamde buffergebieden waar vijf aan elkaar gekoppelde automatische trucks nog eens vier trucks krijgen aangekoppeld. “Daar is ruimte voor nodig die er niet is”, zegt Tabibi.

Tabibi wil zijn resultaten in ontwikkelingslanden inzetten. “Tachtig procent van alle verkeersdoden in de wereld valt in ontwikkelingslanden. Gedeeltelijk automatische voertuigen kunnen dit verminderen, bijvoorbeeld een waarschuwingssysteem dat de chauffeur waarschuwt als hij niet in een rechte baan rijdt.”

In juli gaat hij naar Iran om bij het ministerie van wegen en verkeer aldaar te werken. Door zijn werk heeft Iran onlangs besloten om intelligente transportsystemen te ontwikkelen met hulp van onder meer de TU Delft en TNO.