Minder eerstejaars aan universiteiten

Dit jaar begonnen minder eerstejaars studenten aan een universitaire bacheloropleiding dan in 2009. Na jaren van groei is er nu een daling van 2,7 procent.Bij de TU Delft daalde het aantal eerstejaars met bijna vijf procent naar het niveau van 2008.

,

Slechts vier universiteiten zagen het aantal eerstejaars nog toenemen. De grootste stijger is Wageningen Universiteit, waar voor het eerst meer dan duizend eerstejaars instroomden: een toename van 9,3 procent. Vijf jaar geleden waren het er nog maar zeshonderd.

Ook de Radboud Universiteit (3,3 procent) en de UvA (1,2 procent) kregen meer aanmeldingen. Verder lijkt de Universiteit Twente enorm te groeien met meer dan dertig procent, maar dat is schijn. Het komt doordat de UT haar ‘schakelstudenten’ dit jaar inschrijft als bachelorstudenten, terwijl ze vorig jaar nog als masterstudenten genoteerd stonden. De werkelijke toename van het aantal eerstejaars bachelorstudenten is ongeveer 3,6 procent, zegt een woordvoerder.

Het is niet bekend hoeveel schakelstudenten er bij de andere universiteiten tussen de ‘gewone’ eerstejaars staan. De universiteiten hebben daar nog geen landelijke cijfers over weten te verzamelen. De cijfers zijn dus enigszins vervuild, maar geven wel de trend aan.

Aan sommige universiteiten is het aantal eerstejaars bachelorstudenten flink gedaald. Zo trok de Erasmus Universiteit na de piek van vorig jaar weer ongeveer evenveel studenten als in september 2008, wat een daling van elf procent behelst.

De cijfers komen van de data-afdeling van de Dienst Uitvoering Onderwijs, dat zogeheten ‘etalagebestanden’ heeft gemaakt met cijfers over het hoger onderwijs. Vorig jaar werden die cijfers aangepast omdat er iets was misgegaan met de tellingen bij de Universiteit Maastricht. Nu lijken ze beter te kloppen.

Van alle soorten opleidingen verliezen de rechtenopleidingen het meest: acht procent. Taal & cultuur en economie gaan allebei met zo’n vijf procent omlaag. Techniek verliest 4,4 procent, terwijl studies van de sector natuur bijna een procent stijgen. Winnaars zijn gedrag & maatschappij en – uiteraard – de landbouwsector.

VSV Leonardo da Vinci, TU Delft’s Society of Aerospace Engineering students, traditionally puts on big shows for its lustrum anniversary celebrations. With the invaluable help of the Dutch Royal Air Force, VSV stages unprecedented air shows. This tradition started in 1960, says VSV’s current president, Dennis Michon: “It was during the society’s third lustrum celebrations and involved a few flyovers. At the time, only a handful of people showed up for it.”
But that soon changed in a big way: 100,000 people attended VSV’s air show at Zestienhoven (now Rotterdam Airport) in 1980. Subsequent shows were held at the Dutch military base ‘de Kooy’ and air force base Gilze-Rijen.
The next air show on the program is scheduled for 4 September 2010: the VSV Seppe Air Show will be held at a private airfield in Roosendaal, where a variety of old-fashioned and modern aircraft will be exhibited. There will also be various flying displays, performed by aerial stunt flying teams.
“We especially want to raise our association’s profile. The show lasts all day and everyone is welcome: students and non-students, local resident and other interested individuals.” But is there also a party atmosphere at these events? “Some immature student things were definitely removed, as the day itself is solely focused on pilots and aircraft.” And how can the association afford all this? “We’re very dependent on goodwill, but we’ve also come a long way. We now have a large network and try to arrange everything ourselves. The air force has its own planes and we also try to procure some things from abroad.”