Minder bestuursbeurzen voor verenigingen

De Delftse studie-, studenten- en sportverenigingen krijgen minder beurzen voor commissie- en bestuurswerk te verdelen. Dat moet geld vrijmaken voor beurzen voor studiegerelateerde projecten als de Nuna.

De universiteit denkt momenteel na over hoe de ‘regeling afstudeersteun studenten’ (Ras) precies moet worden aangepast. In deze regeling is vastgelegd welke vereniging hoeveel zogenoemde garantiemaanden krijgt.

De studentenclubs zijn in de Ras onderverdeeld in vijf boxen: de gezelligheidsverenigingen, de studieverenigingen, de sportclubs, de belangenvertegenwoordigers en de overigen. Samen krijgen zij dik 4100 garantiemaanden. Die moeten ze per volgend studiejaar gaan delen met een zesde box, die van de studiegerelateerde projecten.

Studentenraadsfractie Oras vindt het goed dat die box er komt, zolang niemand daaronder lijdt. Oras wil niet – zoals het college van bestuur (cvb) dat heeft gevraagd – op detailniveau gaan bekijken welke commissies bij welke verenigingen het zonder garantiemaanden zouden kunnen stellen. Vooral de korte beurzen van één of twee maanden, waarvan vooral de studieverenigingen veel gebruik maken, zouden volgens het cvb afgeschaft kunnen worden.

Maar volgens Oras-lid Robert Hillen is het niet de taak van de studentenraad om het belang van verschillende commissies tegen elkaar af te wegen. “Dan zouden we moeten snijden in onze eigen achterban. Bovendien hebben we geen overzicht over wat de commissies precies doen.”

Nicole Ummelen, die als hoofd studenten- en docentenvoorzieningen betrokken is bij de herverdeling van de garantiemaanden, denkt dat de studenten een kans laten liggen. “De studentenraad hoeft niets voor ons uit te voeren, maar zij heeft beter dan wij zicht op wat echt door zou moeten gaan.”

Ummelen verzekert dat er nog niets vastligt. “Het is een mogelijkheid om minder één- of tweemaands beurzen te geven, maar het kan ook anders. De visie van de studentenraad is erg welkom.”

De raad is gevraagd aanstaande dinsdag met een visie te komen. Robert Hillen weet nog niet wat hij zal schrijven. Dat is afhankelijk van de achterban. “Een mogelijkheid is om de boxen een bepaald percentage maanden minder te geven en de verenigingen zelf te laten bepalen hoe ze dat invullen.”

Hillen zegt benieuwd te zijn wat de TU precies in de box studiegerelateerde projecten wil stoppen. “We hoorden de Nuna en Wasub als voorbeelden. Verder weet de TU het nog niet.” Dat komt volgens Ummelen doordat de criteria voor projecten die in de box kunnen komen nog vastgesteld moeten worden. “We weten dan ook nog niet hoeveel projecten er in de zesde box komen.”

Overigens is het niet de bedoeling dat de garantiemaanden de studiepunten die studenten kunnen krijgen voor projecten als de Nuna vervangen. “De garantiemaanden zijn bedoeld voor studenten die bijvoorbeeld na een jaar Nuna als bestuurder bij het project betrokken blijven”, legt Ummelen uit.