Wetenschap

Miljoenen beurzen voor drie Delftse wetenschappers

De Europese onderzoeksraad heeft 29 consolidator grants van zo’n twee miljoen per stuk toegekend in Nederland. Drie wetenschappers van TU Delft sleepten een beurs in de wacht.

Bateriofagen worden in de diepvries bewaard. (Foto: TU Delft)

Het gaat om Stan BrounsSimon Gröblacher (allebei van de faculteit Technische Natuurwetenschappen) en Kristof Cools (faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica). De beurzen zijn bedoeld voor wetenschappers met tussen de zeven en twaalf jaar werkervaring. Met het geld kunnen zij voor een periode van maximaal vijf jaar een eigen onderzoeksteam aan het werk zetten.

Microbioloog Brouns is onder meer initiatiefnemer van de Fagenbank, waarmee bacteriofagen worden ontwikkeld als alternatief voor antibiotica. In het door de Europese onderzoeksraad gefinancierde onderzoek wil hij blootleggen hoe antivirale immuunsystemen bacteriën beschermen tegen bacteriofagen op moleculair en cellulair niveau.

Kristof Cools kreeg de beurs toegewezen voor het project March-on-in-Time: Boundary Element TimeDomain Domain Decomposition Methods (BET3D). Hij doet onderzoek naar simulatiemethoden. Zijn werk moet leiden tot betere zenders en ontvangers op het gebied van (hoogfrequente) THz-communicatie en beeldvorming. Dergelijke apparaten kunnen van nut zijn voor medische beeldvorming. Bij de simulaties komt het e op aan om zogenaamde maxwellvergelijkingen te kraken. Dit zijn zeer complexe vergelijkingen die eigenlijk niet echt oplosbaar zijn, maar waarvan de oplossingen slechts te benaderen zijn. En daarbij geldt, hoe meer rekenkracht hoe dichter je bij de oplossing komt. Gelukkig kan Cools gebruik maken van de enorme rekenkracht van het High Performance Computing Centre, dat binnenkort op de TU opent.

Simon Gröblacher van het Groeblacher Lab houdt zich bezig met quantumfysica, de sleutel tot begrip van de werking van de natuur. Met de beurs wil hij nieuwe regimes en toepassingen van de quantumfysica onderzoeken.

TU Delft op derde plek
In Nederland gaat de Vrije Universiteit Amsterdam aan kop met vier toekenningen. Ook de Universiteit Leiden en de TU Delft doen het goed, met elk drie grants.

In totaal verdeelde de ERC dit jaar 655 miljoen euro. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk delen met elk vijftig consolidator grants de eerste plaats. Frankrijk wist 34 beurzen in de wacht te slepen. Daarop volgt het kleine Nederland met 29 toekenningen.

Dit jaar deden 2.506 wetenschappers een gooi naar een beurs. Van alle aanvragen is dertien procent gehonoreerd. De vrouwelijke wetenschappers zaten net iets boven dat gemiddelde en de mannen zaten er net iets onder, met honoreringspercentages van respectievelijk 14,5 en 12,6 procent.

HOP Evelien Flink/ Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau