Miljoenen voor jonge onderzoekers

Onderzoeksfinancier NWO geeft ruim 56 miljoen euro subsidie aan 136 jonge onderzoekers.Het bedrag wordt uitgekeerd in het kader van de zogenoemde Vernieuwingsimpuls, een programma van NWO, wetenschapsacademie Knaw, de universiteiten en het ministerie van OC en W.

Het geld is bedoeld om jonge wetenschappers in de komende drie tot vijf jaar onderzoek te laten verrichten zonder de beperkingen van universitaire onderzoeksbudgetten. Ze krijgen 200 duizend tot 600 duizend euro voor hun projecten, die een vernieuwend karakter moeten dragen.

De onderzoekers komen uit alle denkbare disciplines. De meeste zijn nog niet zo lang gepromoveerd. In december volgt nog een ronde voor senioronderzoekers, die geschikt geacht worden voor een hoogleraarschap.

Over de procedure voor de subsidieaanvraag werd vorig jaar langdurig gesteggeld door NWO, universiteiten, het ministerie en het Landelijk Postdoc Platform, dat de belangen van jonge wetenschappers behartigt. Twee jaar geleden moesten de gegadigden hun subsidieaanvragen nog via de universiteiten indienen. Die zouden bij de beoordeling van de aanvragen vaak oneigenlijke criteria hebben gehanteerd, zoals de ruimte in hun eigen onderzoeksformatie. Het LPP legde zelfs een lijvig ‘zwartboek’ aan.

In de tweede ronde mochten jonge onderzoekers zich wel rechtstreeks tot NWO richten. De onderzoeksfinancier vroeg in een aantal gevallen nog wel een ‘inbeddingsgarantie’ van de universiteit: het project moet bij voorkeur aansluiten bij een bestaande onderzoekslijn.

In maart van dit jaar leken sommige universiteiten zich toch aan de regels van de nieuwe procedure te onttrekken, door onderzoekers met klem af te raden de universiteit links te laten liggen bij hun aanvraag. Volgens het LPP bleef het echter bij incidenten.

Onderzoekers aan de TU Delft die een bijdrage van twee tot zes ton krijgen uit de Vernieuwingsimpuls:

Computerinterpretatie van gezichtsuitdrukkingen, dr.ir. Maja Pantic (ITS)

Grilligheid van strandzand, dr.ir. Ad Reniers (Citg)

Vaste-faseveranderingen voorspellen, dr.ir. Martin Tijssens (L&R)Kwantumeffecten van opgeloste ionen, dr. Serge Lemay (TNW)

Stochastische integratie in Banach-ruimtes, dr. Jan van Neerven (ITS)

Sensaties uitlokken als factor in productontwerp, dr.ir. Hendrik Schifferstein (IO)

Compressie van geluidssignalen, dr.ir. Richard Heusden (ITS)

Analyse- en synthesegereedschappen voor industriële processen,

prof.dr. Carsten Scherer (OCP)

Veilige luchthavens, dr.ir. Eric Theunissen (ITS)

Het bedrag wordt uitgekeerd in het kader van de zogenoemde Vernieuwingsimpuls, een programma van NWO, wetenschapsacademie Knaw, de universiteiten en het ministerie van OC en W. Het gaat om het hoogste bedrag dat de organisatie ooit in een keer heeft toegekend.

Computerinterpretatie van gezichtsuitdrukkingen, dr.ir. Maja Pantic (ITS)

Grilligheid van strandzand, dr.ir. Ad Reniers (Citg)

Stochastische integratie in Banach-ruimtes, dr. Jan van Neerven (ITS)

Compressie van geluidssignalen, dr.ir. Richard Heusden (ITS)