Miljoenen voor innovaties Schiphol

Volgens collegevoorzitter Hans van Luijk kan de TU rekenen op miljoenen euro’s van de KLM, Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat, voor haar bijdrage aan innovaties op Schiphol.

Reusachtige piramides langs de landingsbaan, die als geluidsbarrières fungeren, ‘tegengeluid’ om de herrie van vliegtuigen teniet te doen en een wandelgang,waar passagiers met de modernste scanapparatuur worden doorgelicht. Het is een kleine greep uit het plan ‘Schiphol, meest duurzame en innovatieve luchthaven ter wereld’, geschreven door de TU, KLM, Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, het Nationaal luchtvaart- en ruimtevaartlaboratorium, TNO, Stork Fokker en het Nederlands instituut voor vliegtuigontwikkeling en ruimtevaart (NIVR). Vorige week nam minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat het in ontvangst. Als een verassing kwam het niet. Afgelopen voorjaar al had hij een wat minder uitgewerkte versie ontvangen.

Het project moet ervoor zorgen dat het luchtverkeer op Schiphol de komende jaren met twintig procent kan groeien. En tegelijkertijd moet het milieu erop vooruit gaan. De ondertekenaars beloven bijvoorbeeld nog tijdens deze kabinetsperiode de geluidshinder rondom Schiphol met twintig procent te reduceren, evenals de kooldioxide-uitstoot van de grondvoertuigen op Schiphol. Tegen 2015 moet er zelfs een emissiereductie van tien procent per passagierskilometer bereikt zijn.

Voor de TU is het goed nieuws dat er vaart achter het project lijkt te zitten. Een paar jaar geleden ondertekenden Schiphol, de TU, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en TNO al het ‘Samenwerkingsverband Innovatie Mainport’ (SIM). Maar tot nu toe vloeiden uit dit samenwerkingsverband voor de TU vooral studentenprojecten voort. Collegevoorzitter Hans van Luijk, tevens voorzitter van SIM, verwacht nu dat de samenwerking ‘op een hoger wetenschappelijk niveau getild wordt’. “Vooral Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) kan rekenen op miljoenen euro’s van KLM, Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor het eind van het jaar moet de financiering rond zijn.”

Vooral het gebruik van antigeluid en de aanleg van piramides als geluidsbarrières, twee deelprojecten waar de TU nauw bij betrokken zal zijn, vindt Van Luijk ‘grensverleggend’.

Uiteraard is er ook kritiek op het plan. Stichting Natuur en Milieu noemt het project ‘te bizar voor woorden’. “Schiphol wil van alles verduurzamen, als het vliegverkeer maar met twintig procent mag groeien. Terwijl het vliegverkeer juist verantwoordelijk is voor 99 procent van alle milieu- en geluidsproblemen op Schiphol”, aldus directeur Mirjam de Rijk.

“Het al dan niet laten groeien van Schiphol is een macro-economische afweging”, reageert voormalig L&R-decaan prof. Ben Droste, een van de initiatiefnemers van het Schipholplan. “Critici mogen hun zegeningen tellen dat er veel moeite wordt gedaan om het milieu zoveel mogelijk te sparen.” Droste zegt vooral hoge verwachtingen te hebben van milieubesparende glijvluchten. “Als vliegtuigen, voordat zij landen, al op grote hoogte hun motoren in een zuiniger stand zetten en in een glijvlucht Schiphol benaderen, kunnen ze veel brandstof besparen.”