Miljoen voor filosofie

De sectie filosofie van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) heeft van de landelijke onderzoeksfinancier NWO een beurs van rond een miljoen gulden gekregen.

/strong>

Het geld is bestemd voor een onderzoeksprogramma met de titel ‘The dual nature of technical artefacts’. Twee postdoc-onderzoekers en twee promovendi, die nog moeten worden aangetrokken, zullen het vier jaar durende onderzoek gaan uitvoeren. Het Delftse programma is het enige van de NWO-afdeling geesteswetenschappen dat met een beurs is gehonoreerd.

Ingenieurs kunnen hun ontwerpen op twee manieren beschrijven: op een natuurwetenschappelijke en op een intentionele wijze. De eerste methode beschrijft de feiten: maten, materialen en gewichten. De tweede beschrijvingsmethode beschouwt het ontwerp vanuit zijn functie: waartoe dient het. Artefacten zijn eigenlijk alleen te begrijpen door beide manieren van beschrijven te gebruiken. Hierop, op het samengaan van de twee methoden, richt het nieuwe Delftse filosofieonderzoek zich. Dat wordt uitgevoerd in samenwerking met vier Amerikaanse instituten: MIT, Caltech, Virginia Tech en Buffalo University.

(MZ)

(MZ)