Wetenschap

Milieuvriendelijk beton

’Ingenieurs van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontwikkelden een nieuw, milieuvriendelijk soort beton dat wel zestienduizend jaar meegaat’, schrijft Nu.nl.

Al die bruggen die na tientallen jaren aan vervanging toe zijn; als het aan de betononderzoekers van het MIT ligt, behoren die gammele constructies binnenkort tot het verleden. ‘Zij bedachten een beton dat honderden, in plaats van tientallen jaren meegaat’, schrijft de Amerikaanse universiteit in een jubelend persbericht. Voor specifieke doeleinden zoals de constructie van containers voor radioactief afval, kun je zelfs zestienduizend jaar lang op hun ultra-high-densitybeton rekenen.
Als het beton in de hele bouwsector gebruikt wordt, levert dat enorme milieuwinst op, aldus de universiteit. De productie van beton zorgt namelijk voor 5 tot 8 procent van de jaarlijkse menselijke uitstoot van CO2. Door de langere levensduur hoeft er minder snel gebouwd of gerenoveerd te worden, redeneert ze.
Grootschalige toepassing in de bouw ziet betonexpert dr. Henk Jonkers (Civiele Techniek en Geowetenschappen) niet zo snel gebeuren. “Het onderzoek zelf (vorige week gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences, red.) is solide en wetenschappelijk. Maar het persbericht is erg kort door de bocht.”
De onderzoekers keken alleen naar de dichtheid van beton, vertelt Jonkers. Door fijn siliciumstof toe te voegen aan de betonmix, vullen ze kleine open ruimtes in de betonstructuur op. Hierdoor heeft het beton minder last van kruip. Kruip is een traag proces waarbij betonpartikels zich reorganiseren als gevolg van veelvuldige blootstelling aan druk. Deze reorganisatie heeft desastreuze gevolgen voor de sterkte van de constructie.
“Maar dat je op die manier, door een bindmiddel toe te voegen, hogesterktebeton kunt maken, was allang bekend”, zegt Jonkers. “Sterker nog, het wordt allang toegepast voor de bouw van wolkenkrabbers. Behalve siliciumstof wordt ook wel vliegas of gewoon extra cement toegevoegd als bindmiddel.”
Wat het persbericht niet vermeldt, is dat aan het extra sterke beton ook nadelen kleven. Jonkers: “Ze hebben het alleen maar over de hogere druk die het beton kan weerstaan. Maar er zijn veel meer aspecten waar je rekening mee moet houden. Betonrot bijvoorbeeld.”
Jonkers verwacht dat constructies van hoge sterktebeton extra last van deze kwaal hebben. “Het materiaal is namelijk brozer dan normaal beton. Daardoor ontstaan er eerder scheuren in. Daar sijpelt water door naar binnen waardoor de bewapening gaat roesten.”
Ook over trekkrachten maakt de Amerikaanse universiteit geen woorden vuil. Behalve druk lijden betonnen constructies ook erg aan trekkrachten. Het doorbuigen van een plat brugdek door zijn eigen gewicht is een voorbeeld van een trekkracht. “Daar kan beton erg slecht tegen”, zegt de Delftse onderzoeker. “En hoge sterktebeton is er nauwelijks beter tegen bestand.”
Bij de onderzoeksgroep waar Jonkers werkt, proberen ze op een heel andere manier beton te verduurzamen. Ze maken het ‘zelfherstellend’. “Dat kan door extra cement toe te voegen in bolletjes”, vertelt Jonkers. “Die bolletjes breken open als het beton scheurt Het cement reageert dan met water dat de scheur binnendringt.”
Zelf experimenteert hij met bacteriën die in een slapende toestand in het beton zitten en wakker worden als er vocht binnendringt. “Ze zetten hun voedsel dan om in calciumcarbonaat waarmee ze de scheuren dichtmaken.”

Mensen die een laptop met Windows Vista hebben, kunnen niet alle delen van de TU-site bekijken. “Ze kunnen in elk geval helemaal niet op webprint.tudelft.nl, de site waar je dictaten kunt printen”, signaleerde Menno van der Kamp van studentenpartij Oras op de laatste overlegvergadering met het college van bestuur. Mogelijk zijn financiële redenen de oorzaak van de compatibiliteitsproblemen. “Het is toch op zijn minst vreemd dat de TU Vista niet ondersteunt.” Het college van bestuur beloofde na wat onderzoek op de zaak terug te komen.