Milieumok

,,Toen ik in Delft kwam studeren, heb ik tijdens de Owee kennelijk ergens mijn naam opgeschreven. Daar is me niets van bijgebleven. Er komt tijdens die week ook zo veel informatie op je af.’

‘ Het lijstje waar de aanstaand bouwkundige Marieke Sleijpen in een roes haar naam op had gezet, was die van het Jongeren Milieu Aktief (JMA). Sleijpen: ,,Een paar weken later belde ene Peter Heijmen, oprichter van het JMA. Of ik mee kwam vergaderen. Ik ben gegaan en vond het leuk, dus ik ben gebleven.”

Inmiddels is Sleijpen vierdejaars en zet zich nog steeds vrijwillig in voor een beter milieu. Het JMA is twee jaar geleden overgegaan in het Delfts Universitair milieu platform (DUmp), een werkgroep van de VSSD. Sleijpen: ,,Op een geven moment bestond het JMA geheel uit studenten. We hebben toen aansluiting gezocht bij de VSSD, omdat we daar goed bij pasten en om de continuïteit te waarborgen.”

De afgelopen jaren zette DUmp zich in voor invoering van de milieumok en het gebruik van kringlooppappier. ,,Als je kleine, maar praktische ideeën nastreeft, is de kans groter dat die ook gerealiseerd worden. Met de milieumok is dat ook gelukt. De invoering van die mok was welliswaar niet alleen ons initiatief, maar we hebben er wel sterk op aangedrongen. We hadden nog liever gezien dat de koffieautomaten helemaal geen wegwerpbekertjes meer verstrekten, maar dat is niet gelukt. Wel hebben we actie gevoerd tegen het gebruik van wegwerpbekertjes. We maakten een slinger van alle bekertjes die op de TU in één dag verbruikt werden. De keten reikte van Werktuigbouw naar Bouwkunde.”

De komende tijd wil Sleijpen zich met DUmp inzetten voor de invoering van het thema ‘duurzame ontwikkeling’ in het onderwijs. Flyers, posters, een discussiesite op het internet. Naar haar idee hebben niet erg veel TU studenten interesse voor maatschappelijke problemen zoals milieuvervuiling. Ze zegt: ,,De aandacht voor duurzaamheid is juist op de TU belangrijk: de techniek moet uiteindelijk de milieuproblemen oplossen.”

DUmp is geen actiefront dat zand in de machine gooit. Sleijpen verkiest overleg boven actie. Is het niet frusterend om over milieumokken te discussiëren terwijl het mondiale milieu achteruit holt? Sleijpen: ,,Het ligt niet in m’n aard om me over alle problemen druk te maken. Als je dat doet, loop je tegen jezelf op. Ik vind het gewoon fijn om met het milieu bezig te zijn. Kleine doelen die je bereikt, zie je tenminste direct.”