‘Mijn wand hangt vol diploma’s’

De grootste Nederlandse materiaalkundige van de afgelopen tachtig jaar. Deze titel kreeg hoogleraar anorganische chemie prof. dr. Joop Schoonman van Technische Natuurwetenschappen van de Bond voor Materialenkennis.

Hoe voelt het om dé materialenman van het land te zijn?

“Ik ben erg onder de indruk. Maar het is niet zo dat ik er hard voor heb gewerkt en vind dat ik het verdien. Ik ben echt helemaal zelf aansprakelijk voor mijn promotie, eind jaren zestig. Wat je daarna overkomt aan benoemingen en prijzen, daar heb je geen hand in. Je krijgt een brief en wordt uitgenodigd voor een ceremonie. Mijn hele wand hangt vol diploma’s van ereprofessoraten en eredoctoraten.”

Was het dan uw lot om deze titel en bijzondere trofee te krijgen?

(Lacht) “Ja.”

U bent een gerenommeerde onderzoeker. U hebt maar liefst 435 publicaties op uw naam staan.

“Gerenommeerd. Ja, dat is wel hoe mensen mij zien. In 2001 kreeg ik de Koninklijke Shell Prijs. Dat stond vermeld bij mijn profiel op de kandidatenlijst voor grootste Nederlandse materiaalkundige. Dat zal wel geholpen hebben.”

Bent u beter dan nummer twee, de Twentse rubberhoogleraar prof. dr. ir. Jacques Noordermeer?

“Ik heb geen idee. Iedereen die de website van de Bond bezocht, kon een stem uitbrengen. Ik weet alleen dat een aantal oud-studenten en mijn secretaresses op mij hebben gestemd.”

De laatste jaren werkt u vooral aan duurzame energietechnologieën waaronder zonnecellen, lithium-ion batterijen en de opslag van waterstof. Met welke technologie gaat u de wereld veroveren?

“Er is niet één enkele techniek die alle energieproblemen kan oplossen. Maar nanogestructureerde zonnecellen zijn straks state of the art. Ze zijn veel goedkoper dan silicium zonnecellen. Niet veel efficiënter, maar dat maakt niet uit. Je zou er grote oppervlakten mee kunnen bedekken. Ik reis al jaar en dag de wereld rond om ons onderzoek op dit gebied uit te dragen. Maar ik doe ook aan andere takken van sport. Zo heb ik deze week een doctoraalkandidaat afgeleverd die mede onder mijn begeleiding cum laude gepromoveerd is op biokeramische botimplantaten in Nijmegen.”

Over enkele jaren gaat u met pensioen. Wat dan?

“Dan ga ik naar Stanford University in Californië, mijn tweede huis. Ik ben daar nu gasthoogleraar. Collega’s daar vinden het heel raar dat je hier op je vijfenzestigste met pensioen moet. Veel van hen zijn boven de zeventig.”

Wordt u ook nog de grootste Amerikaanse materiaalkundige?

“Ze hebben het equivalent niet. Maar er zijn daar ook eerbiedwaardige prijzen te winnen.”

Joop Schoonman. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Hoe voelt het om dé materialenman van het land te zijn?

Was het dan uw lot om deze titel en bijzondere trofee te krijgen?

(Lacht) “Ja.”

Over enkele jaren gaat u met pensioen. Wat dan?

Wordt u ook nog de grootste Amerikaanse materiaalkundige?

Joop Schoonman. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)