‘Mijn familie heeft meer BV’s dan mensen’

Ict’er Hans Mulder (36, EWI) heeft het maar druk, 27 april. Hij verdedigt zijn proefschrift over de optimalisering van automatisering, houdt er samen met zijn vader en broer een congres over én presenteert hun boek: ‘Eenvoud in Complexiteit’.

Dat wordt een hele kermis, zoveel dingen op één dag.

“Inderdaad. Het was een hele kunst om te organiseren. Volgens de pedel is het de derde keer in de geschiedenis van de TU dat de senaatszaal te klein is. We verwachten ’s ochtends, tijdens mijn promotie, driehonderd mensen en denken dat er ’s middags nog eens honderd mensen bijkomen voor de boekpresentatie en het congres. Familieleden komen, maar ook veel ict-managers en onderzoekers.”

‘De passie van een ondernemersfamilie’ is de ondertitel van jullie boek. Leg uit.

“De automatisering is een passie die we alledrie delen. Mijn vader werkt al meer dan veertig jaar met computers. Hij berekende afkoopwaardes van levensverzekeringen. Toen het bedrijf waarvoor hij werkte in 1963 een computer kocht, volgde hij een cursus om ermee te leren omgaan. Sindsdien is hij uitgegroeid tot ict-expert. Hij begon zijn eigen bedrijf en werd bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. De ondernemersgeest en de interesse voor automatisering hebben mijn broer en ik dus van huis uit. Op de lagere school gaf ik al spreekbeurten over computers.”

En dit staat allemaal in het boek?

“Ja, maar het vertelt ook over onze ervaringen tijdens de vijftien jaar dat we samen werken als ontwikkelaars, adviseurs en arbiters in de automatisering. Als ict’ers en klanten geschillen hebben komen ze vaak naar ons toe. We zijn de eerste gecertificeerde mediatoren op ict-gebied in Nederland. We werken onder één dak maar hebben elk een eigen BV. Er wordt wel eens voor de grap gezegd dat onze familie meer BV’s heeft dan mensen.”

Wat is jouw specialiteit?

“Ik richt me vooral op het ontwerpen van organisaties. Je kunt namelijk wel ict toepassen, maar de communicatie bestaat toch grotendeels uit menselijk interacties. Iedereen kent wel de wet van Moore die stelt dat de rekencapaciteit van computers elke achttien maanden verdubbelt. Volgens de wet van Murphy, die wij graag aanhalen, gaat er ook steeds meer mis. Hoe zorgen we ervoor dat mensen sneller en slimmer werken met ict? Dit is een vraag die aan bod komt tijdens het congres.”

Gaat je promotie daar ook over?

“Onder leiding van professor Jan Dietz van EWI heb ik gekeken hoe een brug geslagen kan worden tussen de wereld van de managers en de ‘verbeteraars’ van organisaties zoals ict’ers. Managers zijn vaak hiërarchisch ingesteld. ‘Aha’, denken zij als ze de organisatiestructuur zien, ‘ik ben de baas en jij dus niet.’ Zij proberen mensen vooral te motiveren om harder te werken. In mijn promotie-onderzoek heb ik juist onderzocht hoe er slimmer kan worden gewerkt.”

Hans Mulder. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Dat wordt een hele kermis, zoveel dingen op één dag.

En dit staat allemaal in het boek?

Wat is jouw specialiteit?

Gaat je promotie daar ook over?

Hans Mulder. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)