Mijlpaal: 25 duizend Delftse scripties online

Masterstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Max Witteman werd vorige week door de TU in het zonnetje gezet.

Masterstudent Max Witteman krijgt presentjes van repository-medewerker Marcel van Adrichem. (Foto: Jan van der Heul)

Tot zijn grote verbazing kreeg Max Witteman vorige week een mailtje met felicitaties van het team Repository van de TU Delft. Zijn scriptie, getiteld: A practical maintenance task packaging model applicable to aircraft maintenance, bleek de 25 duizendste te zijn die in Delft online ging. Om dit heugelijke feit te vieren kreeg hij een drinkflesje met paaseieren en wat koffiebonnen. “Ik heb geluk gehad”, zegt hij nuchter.

De TU Delft repository bestaat uit drie databases: onderzoek, onderwijs (bachelor- en masterscripties plus groepswerk) en cultureel erfgoed. Zij blijken in een grote vraag te voorzien: in 2018 waren er in totaal bijna 2,5 miljoen paginaweergaves.

Sinds 2008, het jaar waarin het gebouw van de faculteit Bouwkunde afbrandde, is het aantal scripties in de repository snel toegenomen. De faculteit Bouwkunde ging dat jaar volop digitaliseren. Hoewel alle faculteiten meedoen, hoopt het team Repository dat alle faculteiten het aanmelden van scripties gaan verplichten.

Vliegtuigonderhoud

Voor zijn afstuderen maakte Witteman een model om vliegtuigen efficiënt te onderhouden. “Per vliegtuig zijn er twee- tot drieduizend onderhoudstaken uit te voeren”, licht hij toe. “Er zijn taken die je vaker moet uitvoeren en er zijn taken die maar eenmalig of tweemaal nodig zijn gedurende de levenscyclus van het toestel.”

Een onderhoudsschema voor één vliegtuig is niet zo complex, maar Wittemans onderzoek ging over een vloot van dertig tot zestig vliegtuigen. “Je moet de manuren die op een dag beschikbaar zijn proberen te verdelen over die vliegtuigen”, zegt hij. “Uiteindelijk is de uitkomst van mijn onderzoek een model dat automatisch alle taken zodanig inplant dat dit zo efficiënt mogelijk is.”

Semi-handmatig

Nu gebeurt dit volgens Witteman semi-handmatig met Excel, tot slechts drie maanden vooruit. Zijn methode heeft hij getest tot vier jaar vooruit. “Er is ook getest met 5 tot 6 jaar vooruit, maar dan weet je honderd procent zeker dat het probleem is veranderd, omdat je bijvoorbeeld  nieuwe vliegtuigen aanschaft. Telkens dat schema aanpassen kost veel tijd. Als je het volledig automatisch kunt doen, bespaar je daar veel tijd mee.”

Volgende week donderdag verdedigt Witteman zijn scriptie. Hij zoekt een baan bij een grote luchtvaartmaatschappij om zijn onderzoek te kunnen voortzetten.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl