Microsoft spekt Delfts quantumonderzoek

Microsoft en onderzoeksfinancier FOM steken elk een miljoen euro in onderzoek van de TU naar onderdelen voor quantumcomputers. Dat schreef de Volkskrant afgelopen vrijdag.

Het geld gaat naar de groep van Spinozaprijswinnaar en quantumnatuurkundige prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven (Technische Natuurwetenschappen). Hij gaat de komende twee jaar deeltjes ontwikkelen die kunnen dienen als qubits van een toekomstige quantumcomputer, zogenaamde majorana fermionen.

Qubits zijn deeltjes die zich in twee quantummechanische toestanden tegelijkertijd kunnen bevinden. Deze ‘superpositie’ maakt ze theoretisch geschikt als bouwstenen voor computers die veel sneller rekenen dan de huidige computers met hun bits van nullen en enen. Het probleem is echter dat qubits gevoelig zijn voor verstoringen. Majorana-deeltjes zouden wel tegen een stootje kunnen, aldus Kouwenhoven in de Volkskrant.

Kouwenhoven, die niet voor commentaar bereikbaar was, legt in de Volkskrant uit dat hij verwacht dat de deeltjes zullen ontstaan in nanodraadjes indium-arsenide of indium-antimoon, wanneer deze boven elektroden worden opgehangen waarop precies de juiste spanning is aangebracht.

De Delftse wetenschapper heeft al enkele publicaties op zijn naam staan over dit onderwerp. De publicaties trokken de aandacht van onderzoekers van het natuurkundige laboratorium van Microsoft, Station Q, in Santa Barbara.

Het onderzoekscontract wordt waarschijnlijk binnen enkele weken getekend, laat Marcel Bartels van FOM weten. Veel wil de woordvoerder niet kwijt over het project. “We hebben met Microsoft en de TU afgesproken er pas mee naar buiten te treden als het contract getekend is.” Het soort onderzoek dat uitgevoerd zal worden met het geld staat volgens hem goed beschreven in de krant. “Maar”, voegt hij er aan toe, “de bedragen kloppen niet.” Om hoeveel geld het dan wel gaat, wil hij niet zeggen.

Ondanks het feit dat Microsoft betrokken is bij het project, is het onderzoek volgens Bartels wel fundamenteel van aard. Hij verwacht niet dat de supercomputer in de komende twintig jaar het licht zal zien.

Studenten van de Landelijke Studenten Vakbond hebben op de drempel van de zomervakantie vergeet-me-nietjes op het Haagse Binnenhof neergezet, in de hoop dat de politici het hoger onderwijs niet zouden vergeten tijdens de onderhandelingen over een nieuw kabinet. Ze hielpen de VVD herinneren dat die partij een miljard euro in het hoger onderwijs beloofde te investeren. In de VVD-plannen zou dat overigens ten koste van de basisbeurs en aanvullende beurs gaan, maar die wil het CDA graag behouden. De LSVb ziet een mooi studentvriendelijk compromis.