Metamorfose IO-plein

Studenten en medewerkers zijn akkoord met de nieuwbouw van onderwijsgebouw Pulse, een fietsparkeergarage annex koffiebar ertegenover en de inrichting van een ‘learning lab’ voor docenten ernaast.

De studentenraad (sr) en de ondernemingsraad (or) adviseerden deze week positief over de plannen, waarvan de details ondanks het openbare karakter van hun vergaderingen niet bekend zijn geworden. De afdeling facilitair management en vastgoed van de TU laat weten niet voor de deadline van dit artikel met aanvullende informatie te kunnen komen.

Eerder kwam al naar buiten dat Pulse een vloeroppervlak van 4500 vierkante meter zal krijgen. Er komen onderwijszalen, studieplekken, projectruimtes en een internationaal café. Pulse komt tussen de faculteiten Industrieel Ontwerpen (IO) en 3mE in te staan en zal beide gebouwen met elkaar verbinden. Architectenbureau Ector Hoogstad heeft het ontwerp gemaakt. Van het learning lab is bekend dat het gevestigd wordt in het huidige composietenlab van Hogeschool Inholland, in een vleugel van IO.

Aan de andere kant van het plein komt een fietsenstalling annex koffiebar. Dat gebouw met één verdieping komt op de plaats van de huidige fietsenstallingen. Er kunnen nu 500 fietsen staan en in de toekomst 1450.

Hoewel sr en or positief adviseerden over de metamorfose van het IO-plein, plaatsen ze kanttekeningen. De sr onderstreept dat Pulse niet alle noden dekt. De studenten maken zich zorgen over een gebrek aan onderwijsruimte tijdens de toekomstige renovaties van de faculteiten TNW, CiTG en EWI. Zij pleiten, zoals al vaker, voor een ‘extra onderwijsgebouw’.

De or vindt dat de TU beter moet nadenken over het precieze gebruik van het learning lab, waar docenten kunnen gaan experimenteren met nieuwe onderwijsvormen. De raad vindt het idee goed, maar benadrukt dat er iemand moet komen die docenten enthousiast gaat maken. “Anders kun je er beter niet aan beginnen”, aldus voorzitter Danko Roozemond.