‘Met tentamens ben je niet met spelling bezig’

Secretaris Annemarijn Jelsma van studievereniging Curius organiseert met anderen het eerste ‘Groot Dictee der TBM’. Op 19 december gaan studenten, docenten en medewerkers de spellingstrijd met elkaar aan.

Waarom houden jullie een Groot Dictee der TBM?

“Vanuit de sectie Instituut voor Techniek en Communicatie van onze faculteit Techniek, Bestuur en Management kregen we te horen dat er veel fouten werden gemaakt in mailtjes. Stomme foutjes zoals ‘hij wordt’ met een ‘d’ en ‘ik word’ met ‘dt’. Bij TBM is er vooral veel technisch bestuursjargon.”

Heb je wat voorbeelden?

“Termen als multi-actor omgeving, kennislacune, causaal relatiediagram, actorenanalyse, helikopterview, ambigu, SADT-diagram, multidisciplinair. Termen die mensen normaal niet gebruiken en die verder niemand begrijpt. Bij tentamens ben je niet zo heel erg bezig met spelling, maar meer met de goede antwoorden.”

En daar ergeren docenten zich aan?

“Docenten zitten daar niet zo mee, maar vooral mensen vanuit het Instituut voor Techniek en Communicatie. Die zeiden: ‘Zullen we jullie eens met de neus op de feiten drukken via een dictee?’ Wij vinden een battle tussen medewerkers, docenten en studenten wel leuk. Het is weer eens wat anders dan studeren.”

Door wie is het dictee geschreven?

“Door twee mensen van de sectie. Het dictee ligt nu in een kluis. Er wordt nog getest of het wel te doen is in de tijd die ervoor staat. De decaan zal het dictee zin voor zin voorlezen, net als bij het Groot Dictee der Nederlandse taal.”

Waar gaat het dictee over?

“Dat is niet bekend, we willen als bestuur van Curius zelf ook meedoen en mogen dus niet te veel weten. Maar het zal voornamelijk gaan over dingen waarvan je zegt: ‘hoe zat het ook alweer’ en over het TBM-jargon natuurlijk.”

Zijn er al mensen die durven mee te doen?

“Ja, we hebben al veel aanmeldingen. Er zijn al 25 studenten die zich hebben aangemeld. Het aantal docenten en medewerkers valt tegen. Die zijn denk ik bang om plat op de bek te gaan.”

Hoe kunnen deelnemers zich voorbereiden op het dictee?

“Op onze website www.curius.nl staan links naar het Groene Boekje, het Groot Dictee der Nederlandse Taal en naar oefendictees. Ook kunnen mensen een filmpje bekijken waarop Henny Stoel een dictee voorleest.”

Wat valt er te winnen, behalve eeuwige roem?

“Een beker voor studenten, een beker voor docenten en een beker voor medewerkers. Verder hebben we een prijs die groot zal zijn, maar nog niet bekend is.”

Laat me raden: een driedelige Dikke Van Dale?

“We hebben daar wel over gedacht, maar dat zal het niet worden.”

Welke groep gaat de battle winnen?

“Ik denk dat studenten dondersgoed weten hoe de regels in elkaar zitten. Ze gaan zich er volledig op storten.”

Waarom houden jullie een Groot Dictee der TBM?

Heb je wat voorbeelden?

En daar ergeren docenten zich aan?

Door wie is het dictee geschreven?

Waar gaat het dictee over?

Zijn er al mensen die durven mee te doen?

Hoe kunnen deelnemers zich voorbereiden op het dictee?

Wat valt er te winnen, behalve eeuwige roem?

Laat me raden: een driedelige Dikke Van Dale?

“We hebben daar wel over gedacht, maar dat zal het niet worden.”

Welke groep gaat de battle winnen?