Overslaan en naar de inhoud gaan
Met ruim 300 kilometer per uur door een spoortunnelbuis bij Delft Centraal Station. Dat ziet het Delftse Hyperloopteam wel zitten. De studenten zijn met ProRail in gesprek.
Het Delftse Hyperloop team wil volgend jaar het record van 467 kilometer per uur verbreken. (Foto: Delft Hyperloopteam)

Met ruim 300 kilometer per uur door een spoortunnelbuis bij Delft Centraal Station. Dat ziet het Delftse Hyperloopteam wel zitten. De studenten zijn met ProRail in gesprek.

Wie het nieuws de laatste tijd goed heeft gevolgd, zal het niet ontgaan zijn. Het Delftse Hyperloopteam test zijn voertuig in een van de twee nog ongebruikte spoorbuistunnels bij Station Delft. Dat kun je althans op diverse nieuwssites lezen. Spoiler alert: deze berichten zijn onjuist. Wel zijn het team en ProRail in gesprek met elkaar over dit plan.

Twee van de vier tunnelbuizen worden de komende jaren niet gebruikt voor treinverkeer en dat biedt perspectief. “ProRail geeft team Delft Hyperloop II de mogelijkheid te testen in een noordelijk stuk van een van de vrije buizen”, schrijft de spoorbeheerder in een persbericht. “Daarvoor moeten zij in verband met de veiligheid wel een systeem ontwerpen waarbij niet in de wanden van de tunnelbuis wordt geboord.”

‘Het is nog maar een idee’

Asja Föllmi, van het Delftse studententeam, laat weten dat het nog maar "om een idee gaat waar beide partijen enthousiast over zijn.” Het zou gaan om een stuk tunnel van ongeveer een kilometer lang. Maar er is helemaal niets uitgewerkt, vertelt ze. “We moeten goed kijken naar alle veiligheidsaspecten. En het is ook het de vraag of we op tijd een test track in de spoortunnel kunnen realiseren. De capsule gaat niet over de treinrails rijden.”

De Hyperloop is een conceptueel high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht reizen zwevend op magneten. Hierdoor is de luchtweerstand zo laag dat men efficiënt en met zeer hoge snelheid kan reizen. Dat is de belofte.

Record: 467 kilometer per uur

Om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, organiseert Elon Musk's bedrijf SpaceX de Hyperloop Pod Competition. Bij de vorige wedstrijd, afgelopen juli bij het hoofdkantoor van SpaceX in Hawthorne, California, eindigde het Delftse Hyperloop team als tweede. De Delftse Atlas 01 capsule behaalde een snelheid van 142 kilometer per uur. Winnaar was de WARR Hyperloop van de TU München met een snelheid van maar liefst 467 kilometer per uur.

“Dat record willen we volgend jaar verbreken”, zegt Föllmi van het Delftse studententeam. "En ja, het zou mooi zijn als we voor de tests een van de spoortunnels kunnen gebruiken." Dat de Delftse capsules bij de vorige wedstrijd ‘slechts’ een snelheid van 142 kilometer per uur haalde komt doordat de motor oververhit raakte. "In de Hyperloop in California is het ontzettend heet. Onze capsule was niet op die hoge temperatuur berekend. Dit jaar houden we er rekening mee."

ProRail-persmedewerker  Coen van Kranenburg laat weten dat men bij ProRail ‘zijn stinkende best gaat doen om de testlocatie mogelijk te maken’. "Heb je het over Hyperloop, dan heb je het over de toekomst van het spoor. Het is een ontzettend gaaf verhaal als de capsule in de tunnelbuis getest wordt."

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe