Wetenschap

Met deze ‘vliegende’ waterstofboot wil het Hydro Motion-team de snelste van de wereld worden

Het kon nóg lichter en nóg efficiënter. Dat bewijzen de Delftse studenten die maandag hun nieuwe waterstofboot presenteerden. Doel: de Energy Boat Race in Monaco winnen.

(Foto: TU Delft Hydro Motion Team)

Ze zijn er al sinds augustus zoet mee: de 23 studenten in het multidisciplinaire Hydro Motion-team die werken aan de waterstofboot. Velen gingen hen voor: al sinds 2005 houden Delftse studenten zich bezig met het het ontwerpen en bouwen van uitstootvrije boten. Tot en met 2020 voeren die op zonne-energie, sinds drie jaar is dat duurzaam vervaardigde waterstof.

De ambitie van de studenten is om de maritieme sector een duurzame duw in de rug te geven. Ze krijgen hulp van sponsoren, die op hun beurt weer hopen te profiteren van de kennis en kunde van de studententeams.

Monohull
Nog als vorig jaar is de boot een éénromper. Daarmee is de boot lichter en efficiënter dan het eerste model van twee jaar geleden, die drie rompen had en was gemodelleerd naar de laatste zonneboot waar ruimte nodig was voor zonnepanelen.

‘Vliegen’ kan de boot net als het vorige model dankzij draagvleugels, die ervoor zorgen dat hij vanaf een snelheid van 25 kilometer per uur kan opstijgen. Alleen de draagvleugels en de propeller bevinden zich dan nog onder water. Nieuw zijn de ‘winglets’ aan het uiteinde van de draagvleugels, die volgens de bouwers zorgen voor nog minder weerstand.

Open Sea Class
Van 3 tot en met 8 juli staat de Delftse studenten aan de start van de Open Sea Class, een onderdeel van de Energy Boat Race in Monaco. Vorig jaar werd het team tweede, als enige waterstofboot in het veld, dat voornamelijk bestaat uit commerciële botenbouwers.

Dus moet de vliegende catamaran dit jaar uitblinken op alle onderdelen: wendbaarheid, snelheid en uithoudingsvermogen. Of de concurrentie weer bestaat uit louter zonneboten, of dat het Delftse ontwerp meer deelnemers heeft geïnspireerd, zal blijken na sluiting van de inschrijvingstermijn.

Correctie 15-5-2023: Anders dan eerder in dit artikel vermeld stond, is de gebouwde waterstofboot een monohull, geen catamaran.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl