Met de rector rond de haard

Fokkema nam plaats in een riante fauteuil bij de open haard, omringd door twintig studenten op klapstoeltjes. De huisjongsten achter de bar voorzagen iedereen van bier, zodat het ijs snel was gebroken. Onder grote belangstelling van de lokale pers werd de discussie geopend met een vraag over kernenergie van Sieuwert de Zwaan, achtstejaars technische natuurkunde. De huisgenoten hadden zich goed voorbereid op het onderwerp en Fokkema, van oorsprong elektrotechnicus, was zichtbaar onder de indruk van hun kennis.

Wybo Overmeer, vijfdejaars civiele techniek, vroeg zich af hoe het komt dat de TU de laatste jaren minder goed heeft gescoord in het vergelijkingsonderzoek van de Nederlandse universiteiten en of dat problemen geeft. De rector bleek zich bewust van het risico op een zogenaamde ‘braindrain’, maar zei dat de TU op heel veel gebieden internationaal nog steeds een goede reputatie heeft.

Na een uitgebreide discussie over de toekomst van de Nederlandse ingenieurs, de internationale positie van de TU en de groeiende concurrentie met China en India, werd een korte pauze ingelast. Daarin konden studenten vragen indienen bij de rector. Hij koos voor het tweede deel van de avond voor de vraag in hoeverre de TU aandacht besteedt aan het persoonlijke welzijn van de studenten. Resultaat: een drastische sfeerverandering. Waar de discussie politiek en formeel van start ging, werden gedurende het gesprek zeer openhartig persoonlijke studiedrama’s uit de doeken gedaan.

Fokkema hoorde aan hoe het komt dat zoveel studenten in het eerste jaar afhaken en hoe moeilijk de TU het hen maakt als ze de draad weer willen oppakken. Fokkema erkende het probleem en stond open voor suggesties om dit te kunnen aanpakken. Christiaan Maats, zevendejaars industrieel ontwerpen, opperde om het eerste jaar wat ‘leuker’ te beginnen: “Als je begint met vormgeving wordt het romantische beeld dat eerstejaars nog van hun studie hebben bevestigd. Hierdoor kunnen ze de wiskunde en mechanica die volgen beter aan.” Daarnaast werd gesuggereerd om in het eerste half jaar elke twee weken één vak te doceren in plaats van vier vakken in acht weken, zoals nu gebruikelijk is. Fokkema vroeg de huisgenoten hierover het een en ander op papier te zetten, zodat hij het kan voorleggen aan het college van bestuur.

De volgende avond zal plaatsvinden op 16 maart, aan Bagijnhof 139.

Irene de Bel

www.sg.tudelft.nl

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Rector Jacob Fokkema in corpshuis pur sang Villa Solheim – wat was hier vorige week woensdag in ’s hemelsnaam aan de hand? Niets wereldschokkends, zo bleek: hij kwam de krant doornemen. Studium Generale houdt een reeks avonden in studentenhuizen met de rector om de afstand tussen het bestuur van de universiteit en studenten te verkleinen en een beter beeld te krijgen van wat onder studenten leeft.

De volgende avond zal plaatsvinden op 16 maart, aan Bagijnhof 139.

Irene de Bel

www.sg.tudelft.nl