Opinie

In Memoriam dr.ir.ing. Hugo T. Grimmelius

Met grote verslagenheid delen wij u mede, dat op woensdag 12 september, geheel onverwacht op achtenveertigjarige leeftijd is overleden onze zeer gewaardeerde collega dr.ir.ing. Hugo T. Grimmelius.

Hugo werd geboren op 11 juli 1964. Na zijn opleiding aan de Hogere Zeevaartschool op Terschelling in 1986 te hebben afgerond en na enige jaren als scheepswerktuigkundige te hebben gevaren is hij in 1988 begonnen aan de opleiding Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Na deze studie te hebben afgerond is hij in 1993 als AIO begonnen bij de vakgroep Ontwerp en Exploitatie van Maritieme Objecten van de afdeling/subfaculteit Scheepsbouwkunde.

Op 1 januari 1997 is hij aangesteld als Universitair Docent bij dezelfde vakgroep alwaar hij op 21 februari 2005 onder de hoede van prof.ir. Hans Klein Woud promoveerde op het ontwerp “Condition monitoring for marine refrigeration plants based on process models”. Als waardering voor zijn bijdragen aan het vakgebied werd hij in juni 2012 benoemd tot “guest professor” aan de Harbin Engineering University in China.

Wij verliezen in hem een zeer geliefde, gewaardeerde en gedreven collega, die met onovertroffen passie zijn vak als docent en onderzoeker wist uit te oefenen. Zijn enthousiasme maakte hem al meer dan 20 jaar een ambassadeur voor het vakgebied. Als zodanig had hij een onmisbare rol in het onderwijsprogramma van zowel de opleiding Maritieme Techniek als Werktuigbouwkunde. Met zijn onderzoek heeft Hugo het vakgebied Maritieme Werktuigkunde op een hoger wetenschappelijk niveau getild. Wij hebben Hugo leren kennen als een zeer professioneel persoon, altijd behulpzaam naar collega’s en studenten en altijd in voor gezelligheid. Hugo, de drijvende kracht achter het vakgebied Maritieme Werktuigkunde laat een grote leegte bij ons achter.

Indien u dat wenst kunt u vanaf 13 september 2012, 12:00 uur het condoleance register, dat is opgesteld in Hugo’s kamer (34 D-1-220) tekenen. We zullen u, zodra er meer bekend is, informeren over de wensen van de familie met betrekking tot de dienst en de uitvaart van Hugo.

Namens de faculteit 3mE wensen wij de familie, in het bijzonder Joke en de kinderen, vrienden en vele collega’s heel veel sterkte.

Gabriël Lodewijks, afdelingsvoorzitter M&TT

Theun Baller, decaan faculteit 3mE