In Memoriam

Vorige week vrijdag is plotseling overleden dr.ir. Johan ter Bekke. Hij is vanaf 1 maart 1980 verbonden geweest aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI).

br />
Ter Bekke behaalde in 1974 zijn ingenieursgraad in Eindhoven. Hij bleef daar vier jaar onderzoeker en werd daarna tot 1980 projectleider op Verkeer en Waterstaat. Toen trad hij in dienst bij de TU Delft. In december 1985 werd hij benoemd tot hoofddocent en promoveerde in 1991 bij professor Sol op een proefschrift getiteld ‘Semantic data modeling in relational environments’.

Zijn onderzoek had vooral betrekking op concepten voor semantische datamodellering en een nieuwe declaratieve taal voor datamanipulatie, beide van belang voor het ontwerpen en gebruik van databasesystemen. Dit werk is zeer bekend geworden, mede door zijn in 1992 bij Prentice Hall (Hemel Hempstead) verschenen boek ‘Semantic Data Modeling’. Zijn wetenschappelijk werk trok opnieuw internationale aandacht door zijn kritiek op het gebruik van de data-opvraagtaal SQL (veel toegepast in grote bedrijven), gepresenteerd tijdens de Dexa Workshop (Toulouse, 1997). Ook na 1992 was Ter Bekke zeer productief; zijn website wordt dikwijls door honderden bezoekers per dag bezocht.

Onder zijn leiding is samen met medewerkers en studenten een prototype van een semantisch databasemanagementsysteem ontwikkeld, het Xplain-Dbms, dat voor vele studenten een leerzaam hulpmiddel was en nog is om dankzij zijn heldere semantische concepten een beter begrip te krijgen van de thans zo dominante relationele databasesystemen. Hij was er zeer trots op dat hij in 2001 op basis van een nieuw algoritme de vraagtaal van Xplain kon uitbreiden met een commando voor recursieve operaties in netwerken, zodanig dat de terminatie ervan gegarandeerd is, hetgeen in SQL nu niet mogelijk is. Hierover zijn sinds 2002 vijf publicaties verschenen.

Ter Bekke gaf veel onderwijs en was een enthousiast docent die zijn studenten bleef boeien tot aan het einde van de collegeperiode.