Meldpunt voor verkouden studenten

Hogescholen en universiteiten zien hun studenten graag op de campus nu dat weer kan. Iets te graag, vindt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Het strikt handhaven van de aanwezigheidsplicht vindt LSVb-voorzitter Ama Boahene ‘ongepast’ gezien het hoge aantal coronabesmettingen.

Studenten van de Universiteit Utrecht zouden zich bijvoorbeeld verplicht voelen om naar de campus te komen, ook als ze eigenlijk thuis zouden moeten blijven. Dat staat in een mail die in handen is van RTV Utrecht.

Boahene ziet dat studenten vaak bang zijn om een tentamenkans niet te benutten. En als ze te veel lessen missen, kunnen ze worden uitgeschreven bij een vak. Om in kaart te brengen op welke schaal de problemen rond de aanwezigheidsplicht spelen, is de vakbond een meldpunt voor studenten gestart.

In theorie klinkt de oplossing eenvoudig: een online alternatief kan ervoor zorgen dat een student de les kan volgen als hij thuis moet blijven. Maar het hybride onderwijs is volgens de LSVb in de praktijk niet overal van de grond gekomen of alweer aan de kant gezet nu de collegezalen weer open zijn. “Dat is opvallend en zonde”, zegt Boahene. “In de meeste lokalen staat inmiddels opnameapparatuur en het is een kleine moeite om die te gebruiken”, denkt ze. (HOP, JvE)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl